۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

روزگار فرسایشی نفت خام در محدوده ۴۳دلار/ تثبیت قیمت نشان از بهبود اقتصاد جهانی دارد

۱۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۱۵
کد خبر: 456928
روزگار فرسایشی نفت خام در محدوده ۴۳دلار/ تثبیت قیمت نشان از بهبود اقتصاد جهانی دارد

قیمت نفت برای ششمین هفته متوالی در محدوده 43 دلار تثبیت شد تا نشانه‌ای برای مقاومت سنگین محدوده فعلی به جهت افزایش قیمت‌ها باشد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ روز جمعه هفته گذشته قیمت نفت درحالی واپسین معاملات هفته را پشت سرگذاشت که برای ششمین هفته متوالی در محدوده 43 دلار متوقف شد.

در این بین شاخص برنت که کار خود را در ابتدای هفته در محدوده 43 دلار و 5 سنت آغاز کرده بود در پایان هفته با 50 سنت افزایش به رقم 43 دلار و 53 سنت رسید.

اما شاخص وست تگزاس هفته را منفی سپری کرد و در حالی که کار خود را در محدوده 41 دلار شروع کرده بود، در پایان هفته در رقم 40 دلار و 27 سنت به کار خود پایان داد.

از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت در هفته گذشته، افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی جهان در روزگار فرسایشی کرونا بود.

البته در میانه‌های هفته نیز قیمت نفت پس از آنکه داده‌‌های گروه صنعتی مؤسسه نفت آمریکا (API) نشان داد ذخیره‌‌سازی‌های نفت خام ایالات متحده برخلاف انتظارها کاهش یافته است، افزایش یافت و در حالی که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایالات متحده و دیگر نقاط جهان روند افزایشی داشته، سبب بهبود شرایط بازار شد.

استفان اینز، استراتژیست ارشد بازار مؤسسه آکسی‌تریدر در این باره گفت: این مسئله به ‌طور موقت برخی نگرانی‌ها درباره ضعف تقاضا را کاهش خواهد داد.

 از سوی دیگر اما روز گذشته خبری از اوپک منتشر شد که نشان داد تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه ژوئیه بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته است، زیرا عربستان و دیگر اعضای حاشیه خلیج فارس این سازمان به کاهش عرضه مازاد داوطلبانه خود فراتر از توافق کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس پایان دادند و دیگر اعضای اوپک افزایش پایبندی محدودی به سهمیه کاهش تولید خود داشتند.

همچنین در روز جمعه، رویترز گزارشی منتشر کرد که برآورد نظرسنجی از 43 تحلیلگر و اقتصاددان نشان می‌‌دهد میانگین قیمت شاخص نفت خام برنت در سال 2020 به‌طور میانگین 41 دلار و 50 سنت برای هر بشکه باشد که تا حدی بیش از برآورد 40 دلار و 41 سنتی اجماع‌ شده در بررسی ماه گذشته و کمی با پیش‌بینی حدود 42 دلاری برای اواخر سال جاری میلادی متفاوت است.

پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در سال 2021 به‌طور میانگین 49 دلار و85 سنت برای هر بشکه باشد.

چشم‌انداز قیمت شاخص دبلیوتی‌آی نیز در سال2020  به 37 دلار و 51 سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به برآورد ماه گذشته که 36 دلار و 10 سنت بود، افزایش یافته است.

همچنین در این نظرسنجی برآورد شده است که تقاضای جهانی نفت در سال جاری میلادی روزانه 7 میلیون و 200 هزار تا 8میلیون و 500 هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد. این رقم در پیش‌بینی ماه گذشته 6 میلیون و 500 هزار تا 8 میلیون و 700 هزار بشکه در روز بود.