۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تعیین تکلیف تامین پی وی سی در واحدهای تولیدی جدید/ راهکار واردات در سال جهش تولید

۱۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۵۷
کد خبر: 456486
تعیین تکلیف تامین پی وی سی در واحدهای تولیدی جدید/ راهکار واردات در سال جهش تولید

باتوجه به افزایش تقاضای پی وی سی در کشور و همچنین با عنایت به الزام قانونی و سیاست‌های وزارت صمت در تسهیل صدور مجوز کسب و کار و عدم محدودیت برای صدور مجوز تاسیس واحدهای جدید تولیدی، بخشی از نیاز به این ماده باید از طریق واردات و توسط خودِ متقاضیان تامین شود.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در میانه تیرماه بود که بحث رشد مجدد تقاضای پی وی سی در بازار شدت یافت و این موضوع به افزایش قیمت و کمبود این ماده اولیه برای صنایع پایین دست پلاستیکی منجر شد. البته افزایش تقاضای این محصول از 9 ماه پیش توسط کارشناسان این حوزه گوشزد شده بود اما افزایش نرخ ارز در سال جاری، سبب تشدید تقاضا برای تولید محصولات پایین دستی شد.

گفتنی است که پی وی سی از جمله محصولاتی است که مصرف بسیار بالایی دارد و از سوی شرکت‌های پتروشیمی به بازار عرضه می‌شود. اما مدتی است که میزان عرضه این محصول نسبت به تقاضا کاهش چشمگیری پیدا کرده و صنایع پایین‌دستی را با مشکل روبه‌رو کرده است.

در این بین پیشنهاداتی را برای کاهش التهابات در بازار پی وی سی مطرح شد. برخی کارشناسان معتقد بودند، ارائه مجوز واردات PVC به پتروشیمی‌ها راهکاری است که فعالان این حوزه برای جبران اثرات کاهش عرضه این محصول در بورس و پایان دادن به التهابات ۹ ماهه در بازار، موثرخواهد بود. کمبود PVC در بازار موجب شده تا مصرف پلی‌اتیلن افزایش پیدا کند در حالی که این محصول برای لوله و اتصالات کیفیت لازم را ندارد و می‌تواند در آینده خسارت‌های جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

از سویی دیگر برخی از کارشناسان نیز نظر به محدود ساختن ارائه مجوز برای واحدهای جدیدالتاسیس را دادند. اما وزارت صمت در نامه ای به تاریخ 5 مردادماه سال جاری از سوی مدیرکل دفتر امور طرح‌ها و تامین مالی وزارت صمت طی نامه‌ای در خصوص درخواست کمیته راهبردی مدیریت تقاضای محصولات پتروشیمی برای توقف صدور جواز تاسیس برای مصرف‌کنندگان PVC در جهت کمبود این مواد اولیه، ضمن اعلام عدم امکان ممنوع‌سازی صدور جواز تاسیس، اعلام کرده است که در متن جواز تاسیس اعلام خواهد شد که PVC مورد نیاز این واحدها باید توسط خود آنها از طریق واردات تامین شده و دولت هیچ تعهدی برای تامین مواد اولیه آنها ندارد.