۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تجربه خوش سهامداری یک ملت با حضور سهام عدالت در بورس/ عمومی‌کردن اقتصاد راهکار رهایی از اقتصاد نفتی

۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۱۳
کد خبر: 454564
تجربه خوش سهامداری یک ملت با حضور سهام عدالت در بورس/ عمومی‌کردن اقتصاد راهکار رهایی از اقتصاد نفتی

یکی از شروط لازم جهت همگانی کردن اقتصاد یک کشور، حضور حداکثری افراد آن جامعه در بازار سرمایه است که این مهم برای کشور ما با عرضه سهام عدالت در بورس تحقق یافت.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ تا همین سه سال پیش کمتر ار یک درصد افراد کشور در بازار سرمایه  حضور فعال داشته و درگیر سهامداری بودند. این در حالی است که به اعتقاد اقتصاددانان یکی از شروط لازم برای فراگیر نمودن اقتصاد در یک جامعه، حضور فعال آحاد آن جامعه در بازارهای مالی به ویژه بورس است.

سهامداری با سهام عدالت به ذائقه 50 میلیون ایرانی خوش آمد

البته باوجود جذاب تر شدن بازار سرمایه در سال های اخیر، بازهم شاهد آن بودیم که قریب به نیمی از جامعه تمایلی به حضور در این بازار نداشتند. ولی با عرضه سهام عدالت دربورس و واگذاری حق تصمیم گیری برای آن به مردم، بخش اعظمی از جامعه خود را درگیر بازار سرمایه دیده و به حضور در آن رغبت نشان دادند. همچنین رشد چند ده برابری ارزش سهام عدالت، تجربه خوش سهامداری را به ذائقه 50 میلیون ایرانی چشاند  وتوجه بسیاری از افراد را به این بازار مالی پُرکاربرد جلب کرد.

همه گیری اقتصاد از طریق بورس، شرط لازم اقتصاد مقاومتی است

از سوی دیگر قریب به یک دهه است که مقام معظم رهبری با تبیین اصول اقتصاد مقاومتی، راه را برای تقویت پایه های اقتصادی کشور در شرایط سخت و دشوار روشن ساخته است. اما در مفاهیم اقتصادمقاومتی، همه گیری اقتصاد وحضور فعال افراد جامعه در اقتصاد کشور، یکی از نکات کلیدی تلقی می شود.

گفتنی است اقتصاد مقاومتی یک نظام اقتصادی است که هماهنگ با سیاست های کلان سیاسی و امنیتی نظام اسلامی و برای مقاومت در برابر اقدامات تخریبی شکل بگیرد تا بتواند در برابر ضربات متعدد تجریم ها مقاومت کرده و توسعه و پیشرفت خود را ادامه دهد. همان طور که بیان شد،  اقتصاد مقاومتی رابطه نزدیکی با انسجام ملی دارد. منظور از اقتصاد مقاومتی واقعی یک اقتصاد مقاومتی فعال و پویاست نه یک اقتصاد منفعل و بسته.

چگونه می توان به یک اقتصاد مردمی دست یافت؟

از طرفی دیگر باید توجه داشت که اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد، مردمی است و از ظرفیت های موجود در بطن جامعه در آن استفاده می شود. حال چگونه می توان به یک اقتصاد مردمی دست یافت؟

پاسخ به این پرسش را در رفتار سه سال اخیر سهامداران حاضر در بورس تهران می توان جستجو کرد. این میزان از مشارکت در عرضه های اولیه و همچنین ورود نقدینگی سرگردان به بورس تقریبا برای کل اعصار اقتصاد ایران بی سابقه است.

مدیران فرصت طلایی بازار سرمایه را از دست ندهند

ولی باید توجه داشت که تنها حضور مردم در صحنه بازار سرمایه کفایت نکرده و تدبیر مدیریتی برای بهره مندی بهینه از فرصت پیش آمده به منظور جهش تولید و رونق کسب و کار بسیار ضروری است. اینجاست که مدیران شرکت های حاضر در بازار سرمایه باید با اتخاذ راهکارهای سریع و صحیح سعی در جذب هرچه بهتر نقدینگی به  سمت پروژه های توسعه ای شرکت ها نمایند.

 فقط با عمق بخشی به بازار می توان پذیرای افراد جامعه در بورس بود

اما یک ایراد اساسی که این روزها به بازار سرمایه کشور وارد است، عمق کم آن و پایین بودن شناوری سهام شرکت های بزرگ حاضردر بورس است. اینجاست که نقش کلیدی تصمیمات راهبردی دولت و مجلس در خصوص هموار نمودن حضور شرکت ها در بورس و همچنین پایه گذاری قوانین لازم در  جهت افزایش حجم شناوری سهام شرکت های حاضر در بازار سرمایه مشخص می شود.

راهکارهای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی از منظر بازار سرمایه

مجددا به بحث همه گیری اقتصاد و پیش نیازهای اقتصاد مقاومتی بر می گردیم. از الزامات اساسی اقتصاد مقاومتی، رهایی از اقتصاد نفتی و جهش در خودکفایی و تولید است. حال سوال اینجاست که این دو شرط اصلی اقتصاد مقاومتی چگونه تامین می شوند؟

شاید اغراق نباشد اگر عنوان کنیم که هر دو این موارد از مجرای بازار سرمایه محقق می شوند. سالیان سال است که شعار استقال اقتصاد کشور از بودجه نفتی فریاد زده می شود اما تا به امروز چندان در تحقق این شعار موفق نبوده ایم که دلیل اصلی آن آشنا نبودن با استعدادهای بازار سرمایه در تامین مالی پروژه های عمرانی وتولیدی کشور است.

فرهنگ سازی، حلقه مفقوده عمومی سازی اقتصاد بورسی

در این بین نقش فرهنگ سازی عمومی برای ارتقای سواد مالی افراد جامعه جهت حضور در بازار سرمایه بیش از هر زمان دیگر مشخص می شود. در جامعه ای اغلب افراد درک متوسطی از کارکردهای بازار سرمایه داشته باشند، کوچکترین جذابیتی در پروژه های عرضه شده در بورس می تواند حجم عظیمی از نقدینگی را به سمت طرح های عمرانی و تولیدی حاضر در بازار سرازیر کند.