۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دولت مخالف قیر تهاتری است/ اگر وزیر نفت قرارداد تولید با خارجی‌ها را ببندد مجلس پوستش را می‌کند

۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۸:۰۲
کد خبر: 454051
دولت مخالف قیر تهاتری است/ اگر وزیر نفت قرارداد تولید با خارجی‌ها را ببندد مجلس پوستش را می‌کند

به گفته وزیر نفت دولت با قیر تهاتری مخالف است و دلیل آن هم تنها مسئله مالی نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین، روز جاری وزیر نفت در مراسم امضای قرارداد توسعه میدان آزادگان جنوبی گفت: برداشت نفت خام از میدان‌های غرب کارون از ۷۰ هزار بشکه به حدود ۴۰۰ هزار بشکه بوده است. اقدام‌های خوبی در این میدان و دیگر میدان‌های مشترک همانند پارس جنوبی انجام شده است.

در میدان آزادگان جنوبی ٢٧میلیارد بشکه ذخیره درجای نفت داریم، اما آنچه که با تکنولوژی فعلی می‌توانیم برداشت کنیم، کمتر از ١.۵ میلیارد بشکه است، بدین معنی که ٢۵.۵ میلیارد بشکه که بلااستفاده می‌ماند و این به معنای ضعف تکنولوژی است.

آزادگان جنوبی را در وضعیت بدی تحویل گرفتیم که وارد آن نمی‌شوم، اما خیلی خوب در آن عمل شد

وی در ادامه افزود: در میدان فرزاد که می‌خواهیم قرارداد ببندیم. یک عده هستند که مخالف قراردادهای آی.پی.سی و قراردادهای بیع متقابل هستند. ما که نمی‌توانیم بگوییم همه موافق ما باشید، اما کشور تصمیمی گرفته و به آن عمل می‌کنیم. این مسأله نیست، اما همان‌ها به من حمله می‌کنند و می‌گویند «چرا قرارداد مشارکت در تولید میدان «فرزاد بی» را لغو کردی؟» اولاً قرارداد مشارکت در تولید با هندی‌ها وجود نداشت و تفاهم‌نامه‌ای بود که قانونا نمی‌توانستند آن را به قرارداد تبدیل کنند. اگر من قرارداد مشارکت در تولید ببندم، در همین مجلس پوست من را درسته می‌کنند و کنار می‌گذارند! برای قراردادهای آی.پی.سی به من حمله می‌کنند، (چطور) قرارداد مشارکت در تولید ببندم؟ می‌خواهند فقط با وزارت نفت دشمنی کنند. نمی‌دانند قرارداد مشارکت در تولید چیست و می‌گویند چرا نبستی؟

همچنین زنگنه در این مراسم با اشاره به مسئله قیر تهاتری گفت: دولت با قیر تهاتری مخالف است و دلیل آن تنها مسئله مالی نیست.