۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چرا مجمع شاراک به تنفس خورد؟/ توضیحات مدیرعامل در خصوص افت تولید و سودآوری/ پالایش و پخش رقیب جدی پتروشیمی شازند است

۱۵ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۳۹
کد خبر: 450828
چرا مجمع شاراک به تنفس خورد؟/ توضیحات مدیرعامل در خصوص افت تولید و سودآوری/ پالایش و پخش رقیب جدی پتروشیمی شازند است

مجمع عمومی سالانه پتروشیمی شازند به دلیل آماده نبودن گزارشات حسابرسی برای دو روز به تنفس خورد.

به گزارش اقتصادآنلاین روز گذشته مجمع عمومی عادی سالانه پتروشیمی شازند با تاخیر 70 دقیقه ای آغاز شد که البته به دلیل شرایط کرونایی، سهام‌داران حقیقی در این مجمع امکان حضور نداشتند و در نهایت نیز به دلیل آماده نبودن گزارشات حسابرسی، مجمع برای دو روز به تنفس خورد و قرار است فردا مجددا پیگیری شود.

پروژه منحصربفرد تعمیرات اساسی

در ابتدا ابراهیم ولدخانی مدیرعامل این شرکت با ارائه توضیحاتی در خصوص پروژه تعمیرات اساسی سال گذشته شاراک گفت: پروژ اورهال سال گذشته پتروشیمی شازند در نوع خود بی نظیر بود و با تکیه بر توان داخل اجرایی شد چرا که تا پیش از این اورهال های این پتروشیمی بوسیله متخصصان خارجی انجام می شد.

تولید محصولات جدید در شاراک

وی در ادامه افزود: علاوه بر تعمیرات اساسی، درسال گذشته عملیاتی صورت گرفت تا شاهد تولید محصولات جدیدی در پتروشیمی شازند باشیم از جمله تولید گریدهای سرم و سرنگ که در حال حاضر کشور از لحاظ تولید این محصول خودکفا شده است.

دلایل افت تولید و سودآوری

با توجه به صورت های مالی ارائه شده از سوی پتروشیمی شازند، میزان تولید این شرکت در سال 98 بالغ بر یک میلیون و 731 تن بوده که افت 9 درصدی را نسبت به تولید یک میلیون و 911تنی سال 97 نشان می دهد.

فروش کل شرکت نیز از 917 هزار تن در سال 97 به 838 هزار تن در سال 98 کاهش یافته است. اما فروش صادراتی با افت بیشتری همراه بوده و 18 درصد کاهش نسبت به سال 97 را نشان می دهد.

26

از سوی دیگر سود عملیاتی شاراک در سال گذشته برابر با  881 میلیارد تومان گزارش شده که کاهش 26 درصدی نسبت به سال 97 را نشان می دهد.

گفتنی است نسبت قیمت به درآمد P/E سهم شاراک در سال 97 برابر با 1.9 بوده که این عدد برای سال 98 با رشد فزاینده ای به رقم 25.8 رسیده که حاکی از نرخ سود پایین نسبت به قیمت تابلوی سهم است.

02

افت سهم از تولید شاراک در میان سایر پتروشیمی ها

در مجموع سهم از تولید پتروشیمی شازند در مقایسه با سایر پتروشیمی های کشور در سال 98 برابر با 2.42 درصد بوده که این رقم برای سال 97 برابر با 2.72 درصد گزارش شده بود و نشان دهنده کاهش سهم از بازار تولید این شرکت است.

افزایش قیمت نفت به نفع پتروشیمی شازند نبود

در ادامه ولدخانی به تشریح دلایل افت سودآوری و تولید پرداخت و گفت: قیمت نفتا در سال گذشت رشد 75 درصدی داشته ولی قیمت محصولات به این میزان رشد نکرد و سود مجموع را کاهش داد.

تعمیرات اساسی تولید مجتمع را کاهش داد

وی البته از دیگر دلایل کاهش تولید را تعطیلی یک ماهه مجتمع بواسطه انجام اورهال اعلام کرد و گفت: در سال گذشته ما عملا 11 ماه تولید داشتیم که البته بعد از اورهال نیز 15 الی 20 روز نیز طول می کشد تا واحدها به مدار تولید بازگردند.

اما نکته ای در این میان وجود دارد این است که در حالت عادی تعداد روزهای فعالیت واحدهای پتروشیمی در طول سال 330 روز از سوی شرکت ملی پتروشیمی تعیین شده و این یعنی بطور پیش فرض تعطیلی تعمیرات موردی و یا اساسی نیز در برنامه فعالیت پتروشیمی ها لحاظ شده است. در نتیجه چندان منطقی به نظر نمی رسد که افت تولید در پتروشیمی  شازند اراک ناشی از عملیات اورهال باشد چراکه این عملیات برای همه مجتمع های پتروشیمی پیش بینی شده و طوری برنامه ریزی شده که به میزان تولید سالانه شرکت خللی وارد نشود.

کرونا و افت صادرات در شاراک

ولدخانی دلیل افت 18 درصدی صادرات محصولات در سال گذشته را بسته بودن مرزها در اسفندماه عنوان کرد و گفت: در پایان سال با شیوع کرونا مواجه شدیم که سبب بسته شدن درهای صادرات و انباشت محصولات در انبارهای شرکت شد.

پالایش و پخش در حق ما اجحاف کرد

مدیرعامل در خصوص سایر عوامل موثر بر کاش سودآوری شرکت نیز گفت: سال گذشته شاهد افزایش قیمت نفت و به دنبال آن رشد قیمت نفتا بودیم که این موضوع سوداوری ما را تحت تاثیر قرار داده است. اما از سوی دیگر در فروردین و اردیبهشت سال جاری که قیمت نفتا به تنی 190 دلار هم کاش یافت ، پالایش و پخش در حق ما اجحاف کرده و تنی 250 دلار با ما حساب کرده است.

رقیب بسیار قوی به نام پالایش و پخش

ولدخانی با اشاره به پیش فروش محصولات در ماه های اخیر گفت: با بازگشایی مرزها ما توانستیم فروش خوبی را رقم بزنیم و بسیاری از محصولات را نیز پیش فروش کرده ایم. به گفته ولدخانی مشکل عمده شاراک در صادرات بنزین است که آن هم به دلیل وجود رقیب بسایر قوی به نام پالایش و پخش است. در ضمن در شرایط کرونایی که تقاضا برای بنزین در داخل کشور به شدت پایین آمد بود، پالایشگاه ها نمی توانستند تولید خود را متوقف کنند و می بایست به هر طریقی صادر می شد.

فعلا صاردات بنزین از شاراک متوقف شده است

مدیرعامل شاراک  درادامه با اشاره به نزدیک بودن قیمت بنزین با کیفیت با بنزین A80  گفت: در حال حاضر قیمت صادراتی بنزین با اکتان ۹۰ با فرآورده A80  تقریبا یکسان عرضه می شود و دیگر صادرات بنزین A80برای شاراک در این شرایط توجیهی نداشته و ما آن را متوقف کرده ایم.

پالایشگاه شازند و اصفهان به تعهدات خود عمل نمی کنند

باتوج به اتصال مستقیم پتروشیمی شازند به پالایشگاه شازند و همچنین خط لوله اختصاصی 250 کیلومتری تا پالایشگاه اصفهان، این دو پالایشگاه متعهد به تامین خوراک ما هستند اما از زمانی که به بخش خصوصی واگذار شدند دیگر به تعهدات خود عمل نمی کنند در نتیجه 3 هزار تن خوراک مصرفی در روز را از سراسر کشور تامین می کنیم.

پیشنهاد تقسیم سود 100 تومانی

همچنین در گزارش عملکرد سال 98 شاراک سود تقسیمی پیشنهادی از سوی هیات مدیره، مبلغ 100 تومان است که افت 50 درصدی نسبت به سال 97 را نشان می دهد.