۰ نفر

تداوم توسعه صنعت نفت در شرایط تحریم؛

جایگاه ایران در عرصه انرژی با اجرای ۳طرح نفتی تقویت شد

۵ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۰۹
کد خبر: 448508
جایگاه ایران در عرصه انرژی با اجرای ۳طرح نفتی تقویت شد

امروز با دستور رییس جمهوری سه طرح مهم نفتی شامل احداث خط لوله گوره به جاسک، ‌پتروشیمی میاندوآب و خط تولید «نرمال هگزان» به بهره‌برداری می‌رسد که علاوه بر تامین نیاز داخلی کشور، ‌می‌تواند جایگاه ایران را عرصه بین‌المللی انرژی تقویت کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین طرح‌های در حال اجرا در کشور به شمار می‌رود. اهمیت این طرح آنچنان بالا است که رهبر معظم انقلاب بارها بر اجرای  هر چه سریعتر آن و دسترسی ایران به دریای عمان برای صادرات نفت تاکید کرده اند.

رییس‌جمهوری نیز روز سه شنبه با اشاره به اجرای این خط لوله، ‌اعلام کرد که ایران تنگه هرمز را برای صادرات نفت دور خواهد زد.

حالا با دستور رییس جمهوری و به صورت ویدئو کنفرانس عملیات رسمی احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی نفت در سواحل مکران آغاز می‌شود.

هدف از اجرای طرح راهبردی و ملی انتقال نفت خام از گوره به جاسک، ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکز زدایی از پایانه های صادراتی و متنوع سازی آن و توسعه پایدار و اشتغالزایی در سواحل مکران اعلام شده است.

از اهم پروژه های طرح انتقال نفت از گوره به پایانه جدید جاسک، می‌توان به تامین و احداث یک‌هزار کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ سازگار با نفت ترش، احداث ۵ تلمبه خانه و سه ایستگاه بین راهی خط لوله و برق رسانی به آنها، احداث ایستگاه‌های دریافت و ارسال توپک و ترمینال پایانی، احداث مخازن ذخیره‌سازی به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه در منطقه جاسک و احداث تاسیسات دریایی شامل سه گوی شناور، حوضچه آرامش و تاسیسات جانبی آن در سواحل مکران اشاره کرد.

در این طرح ملی و راهبردی همه پیمانکاران، تولیدکنندگان و سازندگان، ایرانی بوده و بیش از ۹۵ درصد خدمات و کالاهای مورد نیاز از داخل کشور تامین می‌شود.

تامین خوراک پتروشیمی از محصولات پالایشگاهی

طرح تولید محصول نرمال هگزان نیز که از سوی رییس جمهوری به‌صورت ویدئوکنفرانس افتتاح رسمی خواهد شد، از خروج ارز و واردات این محصول به‌صورت جدی جلوگیری کرده است.

این طرح از اواخر آبان ۹۷ آغاز شد و بخش نخست آن (لوله‌گذاری و...) بهمن‌ماه سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید.

هدف اصلی از اجرای این طرح، تولید محصول نرمال هگزان (خوراک موردنیاز صنایع پتروشیمی) است که با اجرای این پروژه از خروج مقدار زیادی ارز برای واردات این محصول جلوگیری می‌شود.

محصول نرمال هگزان با قابلیت تولید در دو گرید پلیمری و غذایی در بورس انرژی نیز عرضه می‌شود.

افزایش ۱۴۰ هزار تنی تولید پتروشیمی

طرح دیگری که امروز به بهره‌برداری می رسد، ‌پتروشیمی میاندوآب با حجم سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیون دلار به‌عنوان یکی از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی است.

حجم سرمایه‌گذاری در مجتمع پتروشیمی میاندوآب ۴۰ میلیون یورو و ۸ هزار میلیارد ریال (معادل ۱۲۰ میلیون دلار) بوده و مجتمع هم‌اکنون با ظرفیت مطلوب در حال فعالیت است و به‌تدریج هم‌زمان با افزایش دریافت خوراک از طریق خط لوله اتیلن غرب، تولید این مجتمع نیز افزایش خواهد یافت.

همچنین با راه‌اندازی ایستگاه تقویت فشار، حجم اتیلن دریافتی افزایش می‌یابد و با توجه به زیرساخت‌های موجود به‌زودی به همه ظرفیت ۱۴۰ هزارتنی تولید پیش‌بینی‌شده خواهد رسید.