۰ نفر

صادرات LNG آمریکا در ژوییه بیش از ۵۰درصد کاهش یافت

۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۹:۵۲
کد خبر: 448371
صادرات LNG آمریکا در ژوییه بیش از ۵۰درصد کاهش یافت

سقوط تاریخی قیمتهای گاز طبیعی در مناطق مختلف جهان از آسیا تا اروپا و تقاضای کمتر در دوران پاندمی ویروس کرونا باعث شد صادرات LNG آمریکا در ژوییه بیش از ۵۰درصد کاهش پیدا کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سقوط تاریخی قیمتهای گاز طبیعی در مناطق مختلف جهان از آسیا تا اروپا و تقاضای کمتر در دوران پاندمی ویروس کرونا باعث شد صادرات LNG آمریکا در ژوییه بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.
 اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد صادرات LNG آمریکا از ۸.۱ میلیارد فوت مکعب در روز در ژانویه به تنها ۳.۲ میلیارد فوت مکعب در روز در ژوییه کاهش پیدا کرده است.
طبق گزارش این آژانس، آب و هوای زمستانی ملایمتر دردوران پاندمی ویروس کرونا، ذخایر بالا به خصوص در اروپا باعث شده است قیمتهای گاز طبیعی در بازارهای آسیا و اروپا در ماه‌های اخیر به رکورد پایینی سقوط کند و صادرات LNG آمریکا غیراقتصادی شود.
گاز که برای تولید برق در نیروگاه‌ها و گرمایش و خوراک برای مواد شیمیایی و کودها مورد استفاده قرار می‌گیرد، پس از این که دمای هوای ملایم‌تر در زمستان سال گذشته باعث تقاضای کمتر شد، در آستانه شروع وحشتناکی در سال ۲۰۲۰ بود. اما با گسترش شیوع پاندمی ویروس کرونا که باعث سقوط تقاضا شد، اوضاع از بدتر به وخیم‌تر تغییر یافت و خریداران بزرگ مجبور شدند از تحویل محموله‌ها امتناع کنند. در این بین فروشندگان بزرگ جهان تولیدشان را به حد کافی کاهش نداده‌اند در حالی که مخازن گازی نزدیک به تکمیل ظرفیتشان هستند.
آمریکا سال میلادی گذشته پس از قطر و استرالیا، سومین صادرکننده بزرگ LNG جهان بر مبنای سالانه شد و این دستاورد نتیجه راه اندازی فعالیت چندین تاسیسات صادرات LNG در آمریکا در سال ۲۰۱۹ بود.
اما امسال که تقاضا کاهش پیدا کرده و ذخایر رشد کرده اند، تقاضا برای LNG آمریکا به دلیل غیراقتصادی شدن حمل آن به بازارهای اروپا و آسیا کمتر شده و خریداران محموله‌های LNG آمریکا را لغو می‌کنند.
طبق گزارش شرکت تحقیقاتی آی اچ اس مارکیت، مجموع ظرفیت استفاده LNG آمریکا به ۶۵ درصد کاهش پیدا کرده و در تابستان کاهش بیشتر به پایین ۵۰ درصد در راه است.
بر اساس گزارش اویل پرایس، بر مبنای محموله‌های LNG که برای ماههای آینده لغو شده‌اند، اداره اطلاعات انرژی آمریکا انتظار دارد که کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت صادرات LNG آمریکا در ژوئن و ژوییه استفاده شود.
در حالی که قیمت نفت پس از توافق تاریخی تولیدکنندگان بزرگ برای کاهش تولید، بهبود سریعی پیدا کرد، بازار جهانی ۶۰۰ میلیارد دلاری گاز با اشباع عرضه فوق العاده بالایی دست و پنجه نرم می‌کند. معامله‌گران و تحلیلگران می‌گویند ممکن است هنوز بدترین وضعیت ممکن در این بازار به وقوع نپیوسته باشد. افت تقاضا و اشباع ظرفیت مخازن، زمینه را برای منفی شدن قیمتها در برخی از نقاط جهان فراهم کرده است.