۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آسیب کرونا به فرآورده‌های نفتی/ جهش فروش نفت آمریکا به آسیا

۲۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۱۵
کد خبر: 446512
آسیب کرونا به فرآورده‌های نفتی/ جهش فروش نفت آمریکا به آسیا

با فرارسیدن موج دوم شیوع کرونا، نه تنها آسیب وارده به تقاضای سوخت در دنیا جبران نشده که بیم کاهش بیشتر مصرف فرآورده های نفتی می رود.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ شیوع کرونا آسیب جدی به تقاضای نفت و انواع سوخت در سراسر جهان زده اما میزان آسیب وارد شده برای انواع فراورده‌های نفتی به یک مقدار نیست. مثلا برای گازوییل که سوخت مورد استفاده در بخش حمل و نقل است بیشترین رکود را در چند ماه اخیر شاهد بودیم.

در آمریکا از زمان همه گیری ویروس کرونا و کاهش بیش از 70 درصدی حجم جابجایی ها، شاهد افت مصرف بنزین به میزان 50 درصد هستیم که تا پیش از کرونا به میزان 2.6 میلیون بشکه در روز بود.

24

از سوی دیگر اما سوخت جت بیشترین آسیب را از کرونا دیده به نحوی که تقاضا برای این سوخت به یک چهارم کاهش یافته است.

به نظر تحلیل‌گران تنها راه نجات از این وضعیت، بازگشت تقاضا به سطح گذشته و راه افتادن مجدد سیستم حمل و نقل زمینی و هوایی است که به نظر می رسد با شروع موج دوم کرونا، بازگشت به حالت سابق کمی دور از ذهن است.

صادرات نفت خام ایالات متحده به آسیا افزایش یافته است

بزرگترین مشتری نفت خام در آسیا، کره جنوبی است که از ژانویه تا آوریل 53.76 میلیون بشکه نفت خام از ایالات متحده امریکا نفت وارد کرده که 34 درصد نسبته به مدت مشابه سال قبل رشد کرده است.

25

همچنین تایلند نیز واردات نفت خام از ایالات متحده امریکا را از ابتدای سال جاری میلادی تا ماه آوریل 75 درصد افزایش داده است.

اما از نیمه دوم امسال قطعا صادرات نفت خام ایالات متحده به آسیا با مشکل مواجه خواهد شد چرا که تخفیف عرضه کنندگانی همچون عربستان و عراق در فروش نفت خام مزیت رقابتی بیشتری نسبت به نفت خام آمریکا خواهد داشت.