۰ نفر

پایان جلسه ۱۷۹اوپک/ تمدید یک ماهه قرارداد کاهش تولید نفت

۱۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۸:۱۸
کد خبر: 444220
پایان جلسه ۱۷۹اوپک/ تمدید یک ماهه قرارداد کاهش تولید نفت

ائتلاف اوپک در مورد تمدید یک ماهه قرارداد کاهش تولید نفت به‌منظور حمایت از قیمت‌های جهانی این محصول استراتژیک به توافق دست‌یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین، نمایندگان شرکت‌کننده در این جلسه اعلام کردند که همه کشورها دراین‌باره به توافق رسیده‌اند.

نشست بعدی این سازمان یعنی ۱۸۰ مین نشست اوپک ۳۰ نوامبر برگزار می‌شود. هم‌اکنون یازدهمین جلسه اوپک پلاس در جریان است.

گفتنی است اوپک باید منتظر بماند تا در یازدهمین جلسه وزرای اوپک پلاس که هم اکنون در جریان است، از همراهی متحدانش مطمئن شود.

کاهش تولید روزانه ٩.۶ میلیون بشکه‌ای اوپک‌پلاس برای یک‌ ماه تمدید شد

کشورهای عضو و غیرعضو اوپک (اوپک‌پلاس) در یکصدوهفتادونهمین نشست خود با تمدید کاهش تولید روزانه ٩ میلیون و ۶٠٠ هزار بشکه‌ای برای یک دوره یک ماهه موافقت کردند.

 ٢٣ تولیدکننده عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست امروز (شنبه، ۱۷ خردادماه) با قول مساعد عراق، نیجریه و آنگولا و قزاقستان مبنی بر تعهد ۱۰۰ درصدی در ماه‌های آینده و جبران تعهد کاهش تولید در ماه‌های ژوئیه، اوت و سپتامبر کاهش تولید ٩ میلیون و ۶٠٠ هزار بشکه‌ای را برای یک ماه تمدید، کردند.

ایران، لیبی و ونزوئلا همچنان از کاهش تولید معاف هستند.

۲۳ کشور تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در نشست ماه آوریل بر سر کاهش تولید در سه مرحله به ترتیب ۹ میلیون و ۶٠٠ هزار بشکه برای مدت دو ماه، ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برای ۶ ماه و ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه برای ۱۶ ماه به توافق رسیدند.

 

بیژن زنگنه، وزیر نفت پس از پایان نشست ١٧٩ وزیران نفت و انرژی اوپک گفت: چالشی در کار نبود، توافق‌ها همان‌طور که از قبل پیش‌بینی‌شده بود، پیش رفت.  بیشتر مسئله مربوط به میزان پایبندی اعضایی مانند عراق به سهمیه‌های کاهش تولید بود که قرار شد در ماه‌های آینده این تخطی را جبران کنند. قرار شد توافق کاهش تولید روزانه ٩ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه‌ای مشروط به همراهی ١٠ کشور غیر عضو اوپک باشد.