۰ نفر

کرونا در کمین کارکنان فراساحل مکزیک

۸ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۲۸
کد خبر: 442350
کرونا در کمین کارکنان فراساحل مکزیک

شرکت دولتی نفت و گاز مکزیک «پمکس» در شرایطی که فعالیت‌های نفت و گاز در سراسر دنیا برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا کاهش چشمگیری داشته، استراتژی تسریع در فرآیند حفاری در ساحل و آبهای کم عمق را در پیش گرفت. این موضوع موجب شده تا آمار مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا در تأسیسات نفتی این کشور بالا برود.

به گزارش اقتصادآنلاین،  بلومبرگ گزارش داد، ۱۴ آوریل سال جاری، بعد از آنکه «توماس مورالس» تب ۱۰۱ درجه را تجربه کرد، دکتر به او توصیه کرد که در محیطی جداگانه خود را قرنطینه کند، اما او در سکویی نفتی در سواحل مکزیک اقامت داشت که تنها از طریق هلیکوپتر قابل دسترسی بود و از سوی دیگر اتاق محل استراحت او با ۳ کارگر دیگر مشترک بود.

مورالس در ابتکاری ساده با استفاده از یک پرده محل خواب خود را از هم‌اتاقی‌هایش جدا کرد، اما آنها همچنان مجبور بودند که از یک حمام استفاده کنند. دو روز طول کشید تا مورالس از سکو به خشکی منتقل شد و بعد از یک سفر ۳ساعته با اتوبوس به خانه بازگشت و در نهایت در بیمارستان شرکتی بستری شد.

پرونده مورالس و سایرین، سؤال‌های جدیدی در مورد توانایی شرکت دولتی نفت مکزیک(Petroleos Mexicanos) برای محافظت از کارکنان خود در مقابل بحران شیوع ویروس کووید ۱۹ مطرح کرده است. این شرکت در روز دوشنبه اعلام کرد که ۷۲ نفر از کارکنان و ۲ پیمانکار به دلیل بیماری کووید ۱۹ فوت کرده‌اند و به طور متوسط روزانه حدود ۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

مورالس در تماس تلفنی که از خانه داشت، گفت: «ما آماده نبودیم. اقدامات کنترلی کافی برای مواجهه با ویروس وجود نداشت، چرا که با پدیده‌ای جدید مواجه بودیم.»

رئیس‌جمهور مقصر اصلی آمار بالای مرگ و میر

منتقدان می‌گویند که اقدامات شرکت دولتی نفت و گاز مکزیک «پمکس»، آیینه‌ای از اقدامات «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور»، رئیس‌جمهور این کشور است که برای اجرای تعطیلی سراسری، کند عمل کرد و تصمیم گرفت که بنادر ورودی را باز نگه دارد و ورود مسافران از کشورهایی که موارد بالایی از ابتلا به بیماری کرونا را داشتند، محدود نکند.

شرکت پمکس در قالب بیانیه‌ای پاسخ داد که این شرکت در تلاش برای محافظت از کارکنان خود، علاوه بر ضدعفونی اماکن، آنها را به خانه فرستاده و مواد ضدعفونی‌کننده برای تمیز نگه داشتن محل کار و تجهیزات، توزیع کرده است.

کرونا در کمین کارکنان فراساحل مکزیک

شرکت‌های نفتی در خلیج مکزیک با چالش‌هایی مانند اجرای طرح رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بین کارکنان و ضدعفونی کردن هزاران دکل حفاری دریایی و سکوهای تولید نفت دست به گریبان هستند. این سکوها صدها نفر را در خود جای داده‌اند و افراد مجبور هستند که در اتاق‌های مشترکی ساکن شده و در سالن‌های غذاخوری شلوغ حضور یابند. با این وجود آمار تلفات در پمکس بیشتر از سایر همتایان خود بوده است.

به گفته «جاستین ویلیامز»، سخنگوی انجمن NOIA، از بین ۲۵ هزار تنی که در تاریخ ۲۲ ماه مه در خلیج مکزیک حضور داشتند، هیچ موردی از مرگ و میر گزارش نشد.

در پتروبراس برزیل، با وجود اینکه کارکنان آن ۴۰ درصد کمتر از کارکنان پمکس است، تلفات ناشی از ویروس کووید ۱۹ گزارش نشده است. آژانس ملی نفت برزیل گفته که یکی از کارکنان پیمانکاری دریایی در اثر بیماری کرونا جان خود را از دست داده است؛ بدون آنکه به شرکتی که در آن کار می‌کرده است اشاره‌ای کند. ۷۲ مورد مرگ ناشی از ویروس در پمکس، تقریباً ۱ درصد از ۷ هزار و ۶۳۳ مورد آمار ملی کشور است.

 «مائوریسیو رودریگرز»، سختگوی کمیته کووید ۱۹ در دانشگاه مکزیک گفت: «تأکید می‌شود که محافظت از کسانی که در تأسیسات استراتژیک کشور مانند نفت و برق کار می‌کنند، از اهمیت بالایی برخوردار است و خدمات لازم باید به موقع به آنها ارائه شود.»

«پابلو لوپز فیگوئروا»، یکی از کارکنان پمکس و نماینده اتحادیه ملی تکنسین‌ها و متخصصان نفتی گفت: «تیم مدیریتی نسبتاً جدید پمکس تا حدودی به دلیل عدم شناسایی ویروس مقصر هستند. تجربه نفتی مدیریت عمومی، در حد صفر است و درک بسیار محدودی از مباحث فنی دارد و در حال حاضر هیچ ایده واضح و مشخصی در مورد چگونگی کاهش خطر ابتلا به ویروس در منطقه دریایی ندارد.»

همچنین مهندس مکانیک در میدان Abkatun-Pol-Chuc گفت: تا ۱۰ روز بعد از شروع تب مورالس هنوز آزمایشی از او گرفته نشده بود و افراد دیگری در سکوی وی از علائم آنفولانزا شکایت می‌کردند.

ادامه فعالیت‌های صنعتی در پالایشگاه ۸میلیارد دلاری مکزیک

پمکس با چالش‌های روزافزون و بدهی‌های سرسام‌آور مواجه است. این شرکت در حالی استراتژی تسریع در فرآیند حفاری در ساحل و آبهای کم عمق را در پیش گرفت که فعالیت همه شهرهای دنیا برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، تعطیل اعلام شد و با وجود عرضه بیش از حد نفت، تقاضا کاهش یافته بود.

درحالی‌که شرکت‌های نفتی به دلیل شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمت، هزینه‌های سرمایه‌ای خود را کاهش داده‌اند؛ «لوپز اوبرادور» شرکت پمکس و وزارت انرژی را به ادامه کار روزانه در پالایشگاه جدید ۸ میلیارد دلاری مأمور کرده است. این پالایشگاه که Dos Bocas نام دارد، نمادی از دستورالعمل دولت برای رهایی کشور از وابستگی به بنزین بازارهای خارجی است.

به مورالس گفته شد تا برای تحمل دوران قرنطینه، با هزینه خودش در هتلی اقامت کند، اما او به خانه بازگشت و با تشدید تب، ناگزیر در بیمارستان وابسته به شرکت پمکس بستری شد. پزشکان التهاب ریه او را تشخیص دادند و به او دستگاه اکسیژن وصل کردند که در روند بهبود بیماری بسیار کمک‌کننده بود. انتظار می‌رود که مورالس تا ۴ ژوئن به سکو بازگردد. یکی از همکاران او گفته است که پس از این اتفاق تدابیر بهداشتی روی سکو افزایش یافته و تعداد افرادی که با هم در سالن غذاخوری حاضر می‌شوند به نصف (حدود ۵۰ نفر) کاهش یافته است.

مورالس می‌گوید: «من هنوز احساس وحشت می‌کنم، اما برمی‌گردم، چرا که عاشق کارم هستم. حال من امروز بسیار بهتر است و حدود ۹۰ درصد بهبود یافته‌ام.»