۰ نفر

کارشناس نفتی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین تاکید کرد؛

تمدید ١٢٠روزه صادرات انرژی به عراق/ دولت مرکزی همکاری نفتی با ما ندارد

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۴۶
کد خبر: 439584
تمدید ١٢٠روزه صادرات انرژی به عراق/ دولت مرکزی همکاری نفتی با ما ندارد

پس از رای اعتماد کابینه نخست وزیر جدید عراق، آمریکا مهلت معافیت تحریمی صادرات انرژی از ایران به عراق را برای ١٢٠ روز دیگر تمدید کرد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ عراق یکی از کشورهای در حال پیشرفت در صنعت و تولید نفت است که همسایگی با این کشور برای ایران می تواند مزیت های رقابتی متنوعی را نسبت به سایر رقبا ایجاد کند اما وجود تحریم ها و همچنین نبود میل و رغبت از سوی طرف عراقی در خصوص مشارکت ایران در پروژه های نفتی این کشور، کار را برای حضور صنعت نفت ایران در عراق سخت کرده است.

در این رابطه سید مهدی حسینی عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: بعد از اجماع بر سر دولت مصطفی الکاظمی، آمریکا مهلت معافیت تحریمی صادرات انرژی از ایران به عراق را برای ١٢٠ روز دیگر تمدید کرد.

وی تاکید کرد: قراردادهای صادرات انرژی ایران بیشتر با وزارت برق عراق است چراکه قراردادهای صادرات گاز به عراق نیز با وزارت برق این کشور بسته شده و قراردادی با وزارت نفت این کشور نداریم.

حسینی در ادامه افزود: متاسفانه هیچ گاه رابطه خوبی با وزارت نفت عراق نداشتیم چراکه اغلب پرروژه های نفتی عراق در زمینه سرمایه گذاری است و زمینه همکاری های پیمانکاری و فضای کار در این حوزه برای ایران وجود نداشته است.

وی همچنین در خصوص صادرات تجهیزات نفتی به عراق نیز گفت: به دلیل آنکه شرکت های خارجی در بحث صنعت نفت عراق فعال هستند، اجازه ورود به کشورهای دیگر در این حوزه را نمی دهند. همچنین به جهت مسائل تحریمی و نداشتن برخی استانداردها، تجهیزات نفتی ما در بازار نفت عراق نتوانسته خودنمایی کند.

اما در حال حاضر ما روزانه فرآورده های نفتی به اقلیم کردستان عراق صادر می کنیم چراکه پالایشگاه های داخلی نیز ترجیح می دهند فراورده های خود را به دلیل گران بودن حمل و نقل دریایی، از مرزهای زمینی صادر کنند. ولی این نکته همچنان قابل توجه است که دولت مرکزی عراق همکاری در جهت واردات فرآورده از ایران نداشته و حتی در زمینه هایی که می توانستیم مراوداتی در صنعت نفت داشته باشیم نیز از سوی عراق تمایلی وجود نداشته است.