۰ نفر

توافق روسیه و عربستان برای ایجاد ثبات در بازار نفت

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۰:۲۰
کد خبر: 439059
توافق روسیه و عربستان برای ایجاد ثبات در بازار نفت

وزیران انرژی روسیه و عربستان روز چهارشنبه طی تماس تلفنی با اشاره به ضرورت ایجاد ثبات در بازار نفت بر اجرای تعهدات مورد توافق در اوپک پلاس از سوی اعضای آن تاکید کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه و عبدالعزیز بن سلمان همتای سعودی‌اش در چارچوب رایزنی‌های مستمر در خصوص تحولات بازار نفت با هم تلفنی گفت‌وگو  و بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

دو طرف پایبندی قوی خود را برای ایجاد ثبات در بازار نفت و تلاش برای بازگرداندن هر چه سریعتر توازن به این بازار اعلام کردند.

دو مقام روسی و سعودی همچنین تاکید کردند که اعضای اوپک پلاس کاملا با اهداف مورد توافق در این مجموعه همسو هستند و به تعهدات خود برای ایجاد ثبات در بازار عمل می‌کنند. 

این در حالی است که عربستان پس از یک جنگ نفتی با روسیه که تبعات اقتصادی کلانی برای این کشور داشت، از کشورهای نفتی عضو اوپک، مسکو و اوپک پلاس خواست تا به کاهش تولید توافق شده پایبند و حتی بیشتر از سطح توافق شده تولید خود را کاهش دهند.

دولت سعودی اعلام کرد با کاهش تولید برای حمایت از ثبات در بازارهای نفت پایبند خواهد بود.

در همین راستا،‌ امارات و کویت هم اعلام کردند که میزان کاهش تولید خود را از میزان توافق شده در اوپک نیز بیشتر کاهش خواهند داد.

همزمان با شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضای جهانی برای نفت، قیمت جهانی نفت با سقوط بی‌سابقه‌ای در سال ۲۰۲۰ مواجه شد، سرانجام در آخرین نشست وزیران نفت و انرژی ۲۳ کشور عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تصمیم گرفته شد تا این کشورها برای مقابله با کاهش بی‌سابقه قیمت جهانی نفت و بهبود اوضاع اقتصادی به میزان ۱۰ میلیون بشکه معادل ۲۳ درصد از تولیدات خود را کاهش دهند.

طبق اخبار منتشره کشورهای عضو اوپک پلاس در ماه ژوئن (خرداد/تیر) نشستی به صورت ویدئویی برگزار می‌کنند.