۰ نفر

کارشناس نفتی در گفتگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

تداوم بلاتکلیفی در وزارت نفت عراق/ کردها وزارت امورخارجه را می‌خواهند

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۵۷
کد خبر: 438988
تداوم بلاتکلیفی در وزارت نفت عراق/ کردها وزارت امورخارجه را می‌خواهند

درحالی هنوز دو وزارتخانه استراتژیک امورخارجه و نفت در دولت جدید عراق بدون وزیر مانده که افت شدید قیمت نفت بحران بودجه ای برای این کشور رقم زده است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ هفته گذشته بود که کابینه مصطفی الکاظمی نخست وزیر جدید عراق از پارلمان این کشور رای اعتماد گرفت. اما همچنان دو وزارتخانه مهم نفت و امور خارجه این کشور بدون وزیر مانده است.

در این رابطه سیدحمید حسینی عضو سابق اتاق ایران و عراق در خصوص دلایل بی‌نتیجه ماندن رایزنی ها برای انتخاب وزیر برای این دو وزارتخانه به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: نوع حکومت عراق به نحوی است که برای حفظ اتحاد باید وزرا از اقوام مختلف انتتخاب شوند. از این رو با وجود آنکه بیش از 70 درصد جمعیت عراق را شیعیان تشکیل می دهند اما جمعیت کرد و سنی این کشور نیز در تشکیل کابینه باید دخالت داده شوند.

وی در ادامه افزود: دولت کاظمی تلاش کرده که چهره های جدید را به عرصه وزارت وارد کند چراکه خواسته تظاهرات کنندگان نیز بر این بوده که افراد سابقه دار و یا چهره های سیاسی که تابعیت دوگانه دارند در مسند وزارت این کشور قرار نگیرند.

حسینی با اشاره به خالی بودن دو وزارت خانه مهم امور خارجه و نفت این کشور گفت: در حال حاضر مشکل عدم تعیین وزیر برای این دو وزارتخانه استراتژیک است چراکه هر قومیتی سعی می کند وزیر نفت و یا امورخارجه از آن طیف باشد.

وی تاکید کرد: تا کنون بر این توافق شده که برای همراه کردن جریان های مخالف کردها، سهمیه وزارت امورخارجه عراق به کردها تعلق گیرد. حسینی اما معتقد است که وزارت امور خارجه بسیار استراتژیک بوده و صلاح نیست به دست کردها سپرده شود چراکه این قوم از تمام منافع عراق بهره برده اما همکاری خاصی با دولت مرکزی نداشته و همواره به شدت منتقد سیاست های وزیر سابق امور خارجه عراق بودند.

حسینی در خصوص گمانه زنی ها برای انتخاب وزیر نفت عراق نیز گفت: از سوی دیگر چون تعداد نمایندگان استان بصره در پارلمان عراق قابل توجه است و این نمایندگان در روز رای گیری اصرار داشتند که در صورتی به کابینه رای می دهند که وزیر نفت از بصره انتخاب شود و کاظمی نیز قول داده که وزیر نفت از استان بصره انتخاب شود.

در این استان نیز سه چهره برجسته سیاسی برای تصدی گیری وزارت نفت وجود دارند که دو چهره مورد نظر یعنی جبار ناهیدی و احسان عبدالجابرسوابق منفی سیاسی داشته و چندان مورد تایید نخواهند بود. اما چهره سوم که شانس بیشتری برای وزارت نفت این کشور را دارد طه تمیمی است که پرونده مشکوکی نداشته و نسبتا مورد تایید است. در این بین اما باید دید پارلمان عراق که به سختی تشکیل جلسه می دهد به گزینه مورد نظر کاظمی برای تصدی وزارت نفت رای خواهد داد؟

اما در نهایت به نظر می رسد اوضاع سیاسی عراق چندان مطلوب نیست که بتوان امیدوار بود به زودی وزیر نفت برای این وزارت خانه استراژیک تعیین شود آن هم در شرایطی که قیمت جهانی نفت روزهای بدی را پشت سرگذاشته و همین موضوع سبب کسری بودجه عراق و عدم ارائه بودجه برای سال جدید این کشور شده است.