۰ نفر

طلای سیاه در رشد شاخص بورس نقشی ندارد

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۳۴
کد خبر: 436005
طلای سیاه در رشد شاخص بورس نقشی ندارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اعتقاد به اینکه بورس نفت بدون وجود بخش خصوصی‌ واقعی و بدون رقابت ارزشی ندارد، گفت: تازمانی که تمامی مسئولیت‌ها دست وزارت نفت باشد و اجازه کار به بخش خصوصی داده نشود، در نتیجه رقابتی شکل نمی‌گیرد که بورس نفت معنا پیدا کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، هدایت الله خادمی با اشاره به نقش نفت در رشد شاخص بورس طی چند روز گذشته، توضیح داد: نفت وضعیت خوبی در بورس ندارد چراکه تولید و فروش آن کاملا در دست دولت است بنابراین در بورس فعلی که چند روزی است شاخص‌های آن تغییر کرده، نمی‌تواند نقش مثبتی داشته باشد مگر اینکه شرکت‌های نفتی را واگذار کنند.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته چیزی با‌عنوان شرکت ملی نفت به گستردگی شرکت ملی نفت ایران وجود ندارد، افزود: شرکت ملی نفت ایران یک پروژه در خارج از کشور ندارد، همچنین در حالی تمام کارهای خودش را هم به شرکت‌های زیرمجموعه واگذار کرده که شرکت‌های نفت "امریکا" خصوصی هستند و شرکت‌های دولتی "چین" نیز در بازار جهانی پروژه‌های متفاوتی را در دست دارند.

به گفته وی، تا زمانی که در صنعت نفت تحول ساختاری ایجاد نشود و همه‌چیز دست دولت و وزارت نفت باشد و بخش خصوصی اجازه کار پیدا نکند، در نتیجه رقابتی شکل نمی‌گیرد که بورس نفت معنا پیدا کند. در این شرایط وقتی بورس نفت هم راه‌اندازی شود، آن وقت  افرادی خاص برای خرید اقدام می‌کنند و اصلا رقابتی ایجاد نمی‌شود.

خادمی با اعتقاد به اینکه بورس نفت بدون وجود بخش خصوصی‌ واقعی و بدون رقابت ارزشی ندارد، توضیح داد: بورس نفت تماما انعکاس روبنایی است که آن روبنا یک زیرساخت هم نیاز دارد. این زیرساخت "رقابت" است که ناشی از حضور شرکت‌های خصوصی است. در نتیجه وقتی شرکت خصوصی در صنعت نفت وجود ندارد؛ رقابتی هم شکل نمی‌گیرد؛ پس زیرساخت اصلی بورس نفت زیرسوال است و در نتیجه بورس نفت فعلی در فروش نفت ناموفق می‌ماند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد: باید در صنعت نفت شرکت خصوصی واقعی شکل بگیرد؛ نه اینکه شما بروید به یک شرکتی که معلوم نیست خصوصی است یا دولتی نفت بدهید تا  طلای سیاه را صادر کند هرچند صادرات نفت خام هم به این سادگی‌ها نیست.