۰ نفر

نفت صعودی و اونس نزولی شد

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۰۰
کد خبر: 435649
نفت صعودی و اونس نزولی شد

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، بورس تهران امروز نیز با رشد تاریخی بیش از ۳۲ هزار واحد مواجه شد. شاخص کل جهش ۸/ ۳ درصدی را تجربه کرد و فاصله خود را تا ابرکانال ۹۰۰ هزار به ۵/ ۲ درصد رساند. با شتاب کنونی سهام در مسیر صعودی طی هفته آتی باید انتظار شاخص یک میلیونی را کشید. همچنان شارژ نقدینگی و «صف» مهم‌ترین دلایل هیجان محسوس در سمت خرید سهام هستند. علاوه بر این هر روز خبر تازه‌ای از توجه حداکثری دولت به بازار سهام منتشر می‌شود که آخرین آنها آزادسازی سهام عدالت است. از هفته آینده نیز پذیره‌نویسی سهام دولت در شرکت‌های بورسی در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله آغاز می‌شود. در شرایطی که سهام مسیر صعودی را بی‌محابا طی می‌کند از عواملی که در کوتاه‌مدت شاید در صعود بورس خللی ایجاد کند جذب حجم عظیمی از نقدینگی از طریق صندوق‌های سهام دولتی است.

Untitled-1

بازار طلای جهانی

تردید طلا در ۱۷۰۰ دلار

قیمت طلای جهانی برای دومین روز متوالی با احتمال پایان قرنطینه‌ها نزولی شد و تا ساعت 16 چهارشنبه به 1707 دلار بر اونس رسید. در همین حال عملکرد بهتر از انتظار برخی شرکت‌ها در بازار سهام، صعودی شدن قیمت نفت و کاهش نسبی آمار مبتلایان به ویروس کووید-19 هم به فشار بر قیمت اونس افزود. از سوی دیگر دیروز فعالان بازار طلا در انتظار تصمیم پولی فدرال رزرو بودند. برخی کارشناسان می‌گویند اگرچه از منظر فنی همچنان محرک‌های بسیاری برای صعود طلا وجود دارد، اما دیگر در این بازار شاهد خرید همراه با وحشت و هراس نخواهیم بود. با وجود این نااطمینانی‌ ناشی از ویروس کرونا همچنان پابرجاست و همین مساله منجر می‌شود تا فلز زرد کف قیمتی 1700 دلاری را به راحتی واگذار نکند. برخی نیز پمپاژ نقدینگی توسط بانک‌های مرکزی را عامل صعود اونس در بلندمدت می‌دانند.

Untitled-2

بازار اوراق مسکن

افت قیمت «تسه» در کمبود تقاضا

در آخرین روز کاری هفته بهای هر ورق تسهیلات مسکن دی 97 با افتی 3/ 3 درصدی به 47 هزار و 134 تومان رسید. دیروز از 24 امتیاز تسهیلات مسکن معامله‌شده تنها قیمت 4 امتیاز افزایش یافت که تمام این رشدها کمتر از 5/ 0 درصد بودند. در مجموع هم میانگین قیمت «تسه»ها یک درصد کاهش یافت و به حدود 47 هزار و 300 تومان رسید. بر این اساس یک زوج تهرانی برای دریافت وام 240 میلیون تومانی مسکن باید به ارزش 22 میلیون و 700 هزار تومان «تسه» خریداری کنند. ویروس کرونا از یکسو و جذابیت سرمایه‌گذاری در سهام از سوی دیگر رکود بی‌سابقه معاملات و عقبگرد قیمتی مسکن را رقم زده‌اند. گرچه تقاضای مصرفی چندان قدرتی در سطوح کنونی قیمت‌ها ندارد اما از سرگیری فعالیت‌ها و التهاب نقدینگی در اقتصاد کشور می‌تواند اثرات خود را در بازار مسکن منعکس کند.

Untitled-3

بازار نفت

کورسوی امید در بازار نفت؟

قیمت نفت WTI تا ساعت 16 چهارشنبه با رشد 16 درصدی به 3/ 14 دلار بر بشکه رسید. آمار موسسه API درحالی از رشد 10 میلیون بشکه‌ای خبر داد که کارشناسان انتظار رشد بیشتر موجودی نفت را داشتند و همین مساله از قیمت طلای سیاه حمایت کرد. آمار موجودی‌های تجاری توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) عصر چهارشنبه (پس از زمان تنظیم این گزارش) منتشر می‌شود. برخی فعالان بازار نفت می‌گویند کاهش عرضه نفت شیل آمریکا که موسسه ریستاد انرژی آن را برای ماه‌های مه و ژوئن 300 هزار بشکه در روز تخمین زده است- می‌تواند جریان ذخیره نفت در انبارها را کندتر کند. از سوی دیگر امیدها از بهبود هر چند اندک تقاضای نفت با بازگشایی تدریجی اقتصادها افزایش یافته است. با این حال پس از شوک عجیب قیمتی نفت در هفته گذشته احتمال احتیاط بالا در بازار وجود دارد.

Untitled-4