۰ نفر

تاثیر تهدید ترامپ علیه ایران بر وضعیت عبور و مرور نفتکش‌ها از تنگه هرمز

۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۱۶
کد خبر: 434464
تاثیر تهدید ترامپ علیه ایران بر وضعیت عبور و مرور نفتکش‌ها از تنگه هرمز

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه تهدید اخیر ترامپ علیه ایران هیچ وجاهت قانونی ندارد، گفت: این نوع تهدیدها بر وضعیت عبور و مرور و امنیت نفتکش‌ها از تنگه هرمز اثر می‌گذارد و در شرایط آشفته اقتصادی به نفع هیچ کشوری نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، سیدمحمدجواد ابطحی با اشاره به اظهارات اخیر رییس جمهور آمریکا درباره قایق‌های گشت زنی ایران در منطقه خلیج فارس، گفت: به نظر می‌رسید که ترامپ به صورت عمد مواضع نابخردانه اتخاذ می‌کند تا بتواند فشار بیشتری به سایر کشورها و دولت‌ها وارد کند اما اظهارات و اقدامات اخیر وی نشان داد که وی تظاهر به دیوانگی نمی‌کند و خواهان افزایش قدرت است و برای آن به هر کاری دست می‌زند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت امریکا بعد از شیوع ویروس کرونا با سقوط 50درصدی اقتصادی مواجه شده، ترامپ نیز امیدش به ریاست جمهوری را از دست داده بنابراین مواضعی خارج از عرف و قوانین برای موضوعات داخلی و سیاست خارجی آمریکا اتخاذ کرده است.

وی با یادآوری پیام‌های توئیتری دونالد ترامپ و تهدید جمهوری اسلامی ایران، افزود: وی در این پیام‌ها اعلام کرد که دستور داده است که اگر قایق‌های گشت زنی ایران در منطقه خلیج فارس به ناوهای آمریکایی نزدیک شوند و برای آنها به ادعای او مشکلی ایجاد کنند به سمت این قایق‌ها تیراندازی کنند اما نیروی دریایی آمریکا بلافاصله این اظهارات را تکذیب کرد.

ابطحی معتقد است: بر اساس قواعد و اصلول نظامی چنین تهدیدی نباید آشکارا مطرح شود زیرا موجب وارد شدن کمترین ضربه به طرف مقابل می‌شود. آنها به خوبی می‌دانند که چنین تهدیدهایی منحصر به لفظ و زبان آنها نمی‌شود و قطعا نیروهای جمهوری اسلامی با هوشیاری و با قدرت مقابلشان می‌ایستد و پیش از آنکه آنها بخواهند به قایاق‌های ایرانی شلیک کنند، برخورد می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این اظهارات و تنش‌ها اثرات روانی خواهد داشت به ویژه در شرایط فعلی که بازار نفت وضعیت فلاکت باری را در 70 سال اخیر تجربه می‌کند. چنین تنش‌هایی بر شرایط کشورهای صادرکننده و خریدار نفتی که حدود 50درصد نفت خود را از خلیج فارس و تنگه هرمز باید عبور دهند اثر منفی می‌گذارد و این کشورها قطعا احساس خطر می‌کنند. بنابراین این تنش ها بر اقتصاد بین المللی تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: اقتصاد جهانی به دلیل شیوع ویروس کرونا آشفته شده و با این تنش‌ها آشفته تر خواهد شد. هیچ وجاهت قانونی نمی توان برای اظهارات ترامپ قائل شد. وی از سر دیوانگی و روان پریشی چنین تهدیدهایی را مطرح کرده است اما جمهوری اسلامی ایران همانطور که پهپاد و پایگاه عین الاسد را مورد هدف قرار داد، آماده است که با هر برخورد دیگری را مقابله کند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی با تاکید بر اینکه ترامپ باید در اتخاذ مواضع خود تغییراتی ایجاد کند، گفت: مردم ایران نیز در مقابل ظلم و زور و ستم می‌ایستند. ایستادگی مردم برگرفته از مکتب اسلامی است. همزمانی این تهدید با پرتاب ماهواره نور نشان داد که جمهوری اسلامی با اتکاء به توان داخلی در مقابل استکبار می‌ایستد و در صورتی که نیاز باشد از دیپلماسی خشم هم استفاده می‌کند.