۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نفتی که دیگر طلای سیاه نیست/ ویروس میکروسکوپی درحال بلعیدن صنعت نفت

۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۰۴
کد خبر: 433137
نفتی که دیگر طلای سیاه نیست/ ویروس میکروسکوپی درحال بلعیدن صنعت نفت

درحالی ترامپ تمام تلاش خود را برای رهاندن صنعت شیل از نابودی به کار بسته که نبود ظرفیت ذخیره سازی نفت در این کشور، شاخص نفتی وست تگزاس را برای لحظاتی به کما برد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ شب گذشته برای اولین بار در تاریخ کشف نفت، شاخص وست تگزاس برای ساعاتی وارد محدوده منفی شد. اما باید توجه داشت که قیمت معاملات فیوچرز نفت تحویل ماه می به محدوده زیر صفر سقوط کرد. اخیرا آمار هفتگی ذخایر نفت آمریکا 19 میلیون بشکه افزایش یافته که تقریبا کم سابقه است. گفتنی است مهم ترین دلیل چنین کاهشی، پُر شدن مخازن ذخیره سازی نفت در جهان و محدودیت خطوط لوله انتقال به ویژه امریکا و البته ادامه کاهش تقاضا برای نفت در پی همه‌گیری ویروس کرونا بود.

اما چالش جدی تولیدکنندگان نفت در برخی مناطق آمریکا، کنار زدن رقبای دیگر است. در دنیای استخراج و تولید نفت، تولیدکنندگان از بحران نفتی سال 2014 درس گرفتند که هر شرکتی که وجه نقد بیشتری برای روزهای سخت در منابع مالی خود داشته باشد، می تواند به بقای خود ادامه دهد. حال شرکت های نفتی آمریکا در کمین نشسته‌اند که شرکت‌های کوچکتر از میدان به در شوند و راه نفسی برای سایر تولیدکنندگان باز کنند چرا که بستن چاه نفت و بازگشایی مجدد آن بسیار هزینه بردار است و تولیدکنندگان بزرگ به این راحتی ها حاضر به مسدود نمودن چاه نفت خود نمی شوند.

از سوی دیگر نکته قبل توجه در خصوص مازاد عرضه و کمبود تقاضا زمانی بیشتر به چشم می خورد که آماری از نفت ذخیره شده در نفکتش‌ها حاکی از میزانی دارد که 160 میلیون بشکه برابر با حدود دو روز مصرف نفت کل دنیاست.

اخیرا اوپک تخمینی از تقاضای نفت در سال 2020 ارائه کرده که شش میلیون بشکه کمتر از پیش بینی قبلی این اتحادیه است یعنی روزانه 92 میلیون و 800 هزار بشکه.البته آژانس بین المللی انرژی کاهش تقاضا را بیش از اینها اعلام کرده است.  

ترامپ هم مجددا دست به توییت شد و در واکنش به سقوط تاریخی قیمت نفت وست تگزاس گفت: قصد دارم 75 میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک آمریکارا با قیمت های عالی پُر کنم. اوهمچنین اظهار داشت که پیشنهاد سناتور داکوتای شمالی را برای مسدود کردن واردات نفت از عربستان را نگاه خواهد کرد. به نظر می‌رسد رئیس جمهور امریکا مجددا از سلاح همیشگی تعرفه بندی‌ا‌ش برای مهار بحران ورود نفت آسیایی به مقاصد بندرگاه های کشورش استفاده کند چرا که آمارهای تانکرترکر حاکی از روانه شدن حجم عظیمی از نفت عربستان به  سمت سواحل غربی آمریکا در دو ماه گذشته است.