۰ نفر

انرژی‌های نو زیر سایه سوخت‌های فسیلی

۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۲۱
کد خبر: 432863
انرژی‌های نو زیر سایه سوخت‌های فسیلی

انرژی‌های نو در سایه سوخت فسیلی ارزان قیمت توسعه کمی داشته که بخشی از این روند کند توسعه به کمبود سرمایه گذاری در این بخش مربوط می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از میزان؛ سهم کم انرژی‌های تجدیدپذیر از تولید برق نشان کاهش سرمایه گذاری و توجه مدیران مربوطه برای توسعه انرژی‌های نو در کشور دارد.

ایران با داشتن روز‌های آفتابی نزدیک به ۳۰۰ روز با توجه به تنوع جغرافیایی شرایط ویژه‌ای را برای توسعه انرژی نو دارد.

در برنامه ششم توسعه، رسیدن به ۵ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر هدف گذاری شده که با توجه به کمبود منابع برای سرمایه گذاری رسیدن به این هدف با ابهاماتی مواجه است.

سوخت رایگان توهم برق ارزان را به وجود آورده است

میلاد احمدی کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد خبرگزاری میزان؛ با اشاره به وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر زیر سایه سوخت‌های فسیلی چندان رشد نداشته است و از برنامه توسعه کشور جا مانده است.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: مطابق برنامه پنجم و ششم توسعه، ظرفیت انرژی‌های نو باید به ۵ هزار مگاوات برسد، اما به دلیل کمبود سرمایه گذاری به حدود ۹۰۰ مگاوات رسیده است.

وی افزود: کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیای مناسب و روز‌های آفتابی فراوان قابلیت تولید انرژی نو به میزان ۱۰۰ هزار مگاوات را دارد.

احمدی بیان کرد: تولید انرژی‌های نو در بسیاری از کشور‌های پیشرفته تسریع یافته است و این موضوع می‌تواند کمک شایان توجهی به محیط زیست کند.

این کارشناس حوزه تصریح کرد: ارائه سوخت با یارانه به نیروگاه‌های برق حرارتی باعث ایجاد توهم برق ارزان قیمت شده است در حالی که با محاسبه واقعی سوخت نیروگاه ها، هزینه‌های تبدیل آن برق توسط نیروگاه ها، رقمی گرانتر از انرژی نو خواهد بود.

وی ادامه داد: هزینه ساخت نیروگاه‌های برق حرارتی مراتب به بالاتر از تولید سوخت پاک است و در بهترین شرایط ساخت نیروگاه فسیلی نزدیک به ۴ سال زمان نیاز دارد، اما توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر هم برتری زمانی و مالی مناسبی نسبت به سوخت فسیلی دارد.

احمدی عنوان کرد: امروزه در بسیاری از کشور‌های پیشرفته با استفاده صفحات خورشیدی ضمن تامین انرژی مورد نیاز، به دلیل فاصله کم صفحات خورشیدی با محل استفاده میزان اتلاف انرژی نیز کاهش یافته است.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: اتلاف انرژی در نیروگاه‌های برق حرارتی بسیار بالا است به طوری که در برخی از نیروگاه‌های فرسوده حرارتی میزان بهره وری به کمتر از ۱۰ درصد می‌رسد.

وی افزود: کاهش بهره وری علاوه بر اتلاف انرژی باعث آلودگی‌های فراوان زیست محیطی شده است و این موضوع مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.