۰ نفر

ترامپ برای کاهش تولید نفت پول می‌دهد؟

۳۱ فروردین ۱۳۹۹، ۱۰:۴۵
کد خبر: 432531
ترامپ برای کاهش تولید نفت پول می‌دهد؟

صنعت نفت به دنبال راه حلی برای متوقف کردن ریزش قیمت نفت و عبور از اشباع عرضه جهانی است که در بحبوحه بحران شیوع ویروس کرونا و جنگ قیمت نفت در یک ماه گذشته شدت گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان طی چند ماه گذشته و تعطیلی صنایع و توقف فعالیت اقتصادی، تقاضای بین‌المللی برای نفت را کاهش داده است. زمانی که گروه اوپک پلاس شامل اوپک و روسیه در اوایل مارس برای بررسی واکنش به افت تقاضا پای میزه مذاکره نشستند، نتوانستند به توافق برسند و این اتحاد به سرعت دچار فروپاشی شد و متعاقب آن جنگ قیمت نفت و تشدید اشباع عرضه جهانی روی داد.

گروه اوپک پلاس یکشنبه هفته گذشته با هدف مقابله با اشباع عرضه و تقویت قیمت‌ها، با کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز معادل ۱۰ درصد از عرضه جهانی، در ماههای مه و ژوئن موافقت کرد. آمریکا به نوبه خود اعلام کرد که تولید نفت این کشور با توجه به کاهش قیمت‌ها و افت تقاضا، به مرور کاهش پیدا خواهد کرد.

پیش از توافق یکشنبه گذشته ترامپ در دو کمپ سرگرم رایزنی بود و علاوه بر فشار روی گروه اوپک پلاس برای کاهش تولید، ریاض و مسکو را تهدید می‌کرد روی واردات نفت به آمریکا تعرفه وضع خواهد کرد و درباره احتمال وضع تعرفه قابل توجه روی واردات نفت بیانیه رسمی منتشر کرد.

اکنون دولت ترامپ رویه خود را تغییر کرده و در حال بررسی تشویق تولیدکنندگان نفت آمریکایی برای کاهش استخراج نفت است. پایگاه خبری هیل چند روز پیش گزارش کرد که دولت ترامپ در حال بررسی پرداخت پول به شرکتهای نفتی است تا استخراج نفت را کاهش دهند.

چنین اقدامی به حمایت از این صنعت که با ریزش بی‌سابقه قیمت‌ها و اشباع عرضه دست و پنجه نرم می‌کند، کمک خواهد کرد. منابع رسانه‌ای مختلف گزارش کرده‌اند که وزارت انرژی آمریکا سرگرم بررسی طرحی برای پرداخت پول به شرکت‌ها برای کاهش تولید به میزان مجموع ۳۶۵ میلیون بشکه است.

این خبر بخش انرژی را که هرگز به این نوع سیاست بی‌سابقه دولت فدرال عادت نداشت، شوکه کرد. این ایده هنوز در مرحله بررسی قرار دارد با این حال با توجه به کم‌سابقه بودن، ممکن است با مخالفت کنگره روبرو شود که پیش از این با تامین مالی سه میلیارد دلار برای خرید نفت داخلی و پر کردن ذخایر نفت استراتژیک مخالفت کرده بود.

اما این مسئله مانع از این نشده که ترامپ علنا درباره آن صحبت نکند. وی درباره این ایده صحبت کرده و گفته است در شرایطی که قیمت‌ها در رکورد تاریخی پایینی قرار دارد، دولت باید نفت را ذخیره سازی کند. طرح وزارت انرژی آمریکا حمایت جمهوریخواهان را جلب کرده است. وزارت انرژی آمریکا هنوز پیشنهاد رسمی به کنگره ارسال نکرده است اما بر اساس مقررات فعلی، قانون فدرال اجازه می‌دهد وزارت انرژی حداکثر یک میلیارد بشکه نفت را برای شرایط اضطراری ذخیره کند اما مشخص نکرده است که این نفت چگونه ذخیره شود.

رییس جمهور آمریکا پیش از این درباره امکان ذخیره سازی نفت شرکت های نفتی در کشتی‌های خصوصی را مطرح کرده بود و اکنون هم مقداری نفت در مخازن ریلی نگهداری می‌شوند.

اما حتی اگر این اقدامات انجام گیرد، تاثیر چندانی در کاهش اشباع عرضه نخواهد داشت. بعلاوه توافق کاهش تولید اوپک پلاس که هفته گذشته تصویب شد، هنوز تاثیری در شرایط بازار نداشته است. حتی اگر عوامل بازار شرکت‌های نفتی آمریکایی را مجبور کند تولیدشان را ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند، کمتر از پنج درصد میانگین تولید نفت خواهد بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، تقاضا برای انرژی در آینده نزدیک بهبود پیدا نخواهد کرد، زیرا تعطیلی اقتصاد جهانی استمرار دارد و برخی از کشورها همچنان به محدودیت‌های قرنطینه ادامه می‌دهند.