۰ نفر

اتوگازها، قطعه‌ای از پازل کاهش آلودگی هوا

۳۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۰:۰۳
کد خبر: 432206
اتوگازها، قطعه‌ای از پازل کاهش آلودگی هوا

استفاده از LPG در سبد سوخت کشور علاوه بر رفع چالش تولید و صادرات این محصول در ایام تحریم، بر کاهش آلودگی هوا تاثیر زیاد دارد؛ تجربه ای که اکنون در بسیاری از کشورهای پیشرفته استفاده می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، یکی از راه‌های جلوگیری از تعطیلات زمستانی، کاهش آلودگی هوای کلانشهرها در زمستان آتی است که با به کارگیری تدابیری از هم اکنون می‌توان برای کاهش آن تصمیم گیری کرد. از جمله دلایل افزایش آلودگی هوا، رفت و آمد اتومبیل‌ها و اتوبوس‌ها است. به گونه‌ای که بر اساس بررسی‌های انجام شده در شهر تهران ۱۶.۱ درصد از آلودگی توسط خودروهای سبک و ۱۳.۲ درصد توسط اتوبوس‌ها ایجاد می‌شود. شکل زیر سهم منابع مختلف در ایجاد آلودگی شهر تهران را نشان می‌دهد.

WYOyGdIUiyMo

برآیند سهم آلاینده‌ها در آلودگی هوای تهران نشان می‌دهد یکی از راه‌های کاهش آلودگی هوا استفاده از سوخت‌های پاک از جمله CNG و LPG در خودروهای سبک و اتوبوس‌ها است.

در ایران CNG به طور رسمی وارد سبد سوخت کشور شده و روز به روز در حال توسعه است و این امر می‌تواند اثر مطلوبی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد. با این وجود، در مورد استفاده از LPG شرایط این گونه نیست و با اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا از جمله ترکیه، کره جنوبی، ایتالیا، روسیه و لهستان از LPG به عنوان سوخت رسمی جایگزین بنزین و گازوئیل در خودروهای خود با عنوان اتوگاز استفاده می‌کنند، اما در ایران این سوخت غیر مجاز تلقی شده و حتی خودروهای LPG سوز نیز جایگاه رسمی و مجاز سوختگیری ندارند.

اتوگاز، راهکاری برای کاهش آلودگی هوا

در کشور ایتالیا به دلیل مسائل زیست محیطی و برای کاهش آلودگی، دولت این کشور قیمت LPG را پایین نگه داشته است تا مردم تشویق به استفاده از آن در خودروهای شأن شوند. طبق اطلاعات موجود اکنون حدود تعداد ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو LPG سوز در ایتالیا وجود دارد. این درحالی است که دولت ایتالیا در حال توسعه هم زمان CNG و اتوگاز در سبد سوختی این کشور است.

چشم بادامی‌ها آستین بالا زدند

با افزایش آلودگی هوا در کره جنوبی دولت این کشور در سال ۲۰۱۹ میلادی تمام محدودیت‌های استفاده از اتوگاز را برداشت. دولت کره جنوبی پیش بینی می‌کند با انجام این طرح، تا سال ۲۰۳۰ میلادی، مقدار مصرف اتوگاز ۳۰ درصد مقدار فعلی افزایش و آلودگی هوا کاهش چشم‌گیری یابد.

در برخی از شهرهای چین برای کاهش آلودگی هوا، اتوبوس‌های LPG سوز جایگزین اتوبوس‌های دیزلی شده است.

جایگزینی ال پی جی در همسایگی ایران

 ۴۰ درصد خودروهای سبک ترکیه از گاز LPG به عنوان سوخت استفاده می‌کنند. اما بنابر گزارشات، قرار است در سال‌های آینده استفاده تاکسی‌ها از LPG بیش‌تر شود. زیرا انتشار آلاینده‌ها از این سوخت بسیار کم‌تر از بنزین و گازوئیل است.

مطالعه وضعیت لهستان در استفاده از گاز مایع در خودروها، نشان می‌دهد که یکی از اهداف استفاده از این سوخت، کاهش ذرات آلاینده هوا است و این هدف با تشویق صاحبین خودرو از طریق کاهش و کنترل قیمت LPG و پایین بودن قیمت آن نسبت به بنزین و گازوئیل ممکن شده است.

برنامه ایران چیست؟

اکنون با توجه به توضیحات ذکر شده و نیز تولید مازاد LPG در کشور (سالانه بیش از ۱۷ میلیون تن و مصرف تنها ۲ میلیون تن از آن در داخل کشور)، می‌توان خودروها و اتوبوس‌های بنزینی و گازوییلی را به CNG و LPG سوز تبدیل و از این طریق به کاهش آلودگی هوا کمک کرد. از طرفی نیز بنزین و گازوئیل آزاد شده را در شرایط تحریم، آسان‌تر و با قیمت بیش‌تری نسبت به گاز مایع صادر نمود. بنابراین اگر در کلانشهری مانند تهران، اتوبوس‌های گازوییلی به LPG سوز تبدیل شوند و جایگاه مخصوص سوخت‌گیری نیز برای آن‌ها در نظر گرفته شود، آلودگی هوای ناشی از اتوبوس‌های دیزلی که سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است از بین خواهد رفت و در نتیجه دیگر با تعطیلی‌های زمستانی در روزهای سرد به دلیل آلودگی هوا مواجه نیستیم.