۰ نفر

عراق: واشنگتن را به معافیت واردات انرژی از ایران متقاعد می‌کنیم

۲۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۳:۰۸
کد خبر: 431866
عراق: واشنگتن را به معافیت واردات انرژی از ایران متقاعد می‌کنیم

سخنگوی وزارت برق عراق روز چهارشنبه (۱۵ آوریل ۲۰۲۰) تصریح کرد: واشنگتن را متقاعد خواهیم کرد تا معافیت این کشور برای واردات برق و گاز از ایران را تمدید کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «احمد العبادی» در گفت وگو با «بغداد الیوم» اظهار کرد که تحریم های تحمیل شده آمریکا علیه ایران، واردات برق و گاز عراق را تحت تأثیر قرار داده به طوری که در گذشته معافیت واردات از ایران ۶ ماه بود و بیش از یک بار کاهش یافت؛ تا اینکه اکنون به ۳۰ روز رسیده است.

وی توضیح داد که وزارت برق از طریق هیأت مذاکره کننده به سرپرستی مشاور نخست وزیر به طور کامل طرف مذاکره کننده آمریکایی را در جریان اعمال معافیت جدید واردات از ایران قرار داده است.

سخنگوی وزارت برق افزود که طرف آمریکایی در این گفت وگوها، خواستار جدیت دولت عراق در پیشبرد احیا و بازسازی میادین گازی و تصویب طرح سوخت در میدان های «ارطاوی، مجنون، شرق بصره، فرمانداری دیالی و الخشم الاحمر» و متنوع کردن منابع انرژی بود.

وی ادامه داد: طرف آمریکایی می خواهد عراق در مورد اتصال برق به کشورهای همسایه اطمینان دهد و تلاش بر این است که مرحله نخست، اتصال برق به اداره ارتباطات خلیج فارس در شش ماه آینده به اتمام برسد.

العبادی افزود که به عنوان نخستین مرحله، طرف آمریکایی می خواهد بداند که وزارت برق از طریق نقشه راه و تفاهم نامه ای که در شورای وزیران تصویب شده، در حال پیوند دادن خطوط برق خود با اردن و ترکیه است.

وی اظهار کرد که عراق در گذشته با مشکلاتی روبرو بوده، اما تأثیرات اوضاع اقتصادی و بهداشتی و کاهش قیمت نفت باعث شده که این وزارتخانه در روند بررسی تمامی برنامه ها و پروژه های راهبردی، توافق نامه ها و قراردادها با شرکت های بزرگ بین المللی بازبینی کند.

سخنگوی وزارت برق عراق گفت که آمریکا متقاعد خواهد شد که معضل همه‌گیری ویروس کرونا پیامدهای منفی متوجه اقتصاد جهانی کرده؛ بنابر این، انجام درخواست های واشنگتن زمان‌بر خواهد بود و نیازمند بازگشت شرایط به روال عادی و بهبود وضع اقتصادی است.

العبادی بیان کرد: پاسخ های ما، طرف مذاکره کننده آمریکایی را قانع خواهد کرد که معافیت عراق از واردات برق و گاز از ایران تمدید شود.

وزارت خارجه آمریکا هشتم فروردین ماه جاری اعلام کرد؛ معافیت عراق از تحریم‌های ایران برای واردات گاز و برق به مدت ۳۰ روز تمدید خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن معافیت عراق از تحریم‌های ضد ایرانی برای واردات گاز و برق از ایران را برای مدت ۳۰ روز دیگر تمدید کرد.

در این بیانیه آمده است: «تحت معافیت تحریم‌های آمریکا، عراق اجازه دارد تا به تراکنش مالی مربوط به واردات برق از ایران بپردازد؛ هدف از این معافیت، که آمریکا آن را تمدید کرده، پاسخ به نیازهای فوری انرژی مردم عراق است.»

تمدید این معافیت برای ۳۰ روز است که کوتاه‌ترین مدت زمان تمدید آن برای عراق بوده است، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که این تمدید معافیت از تحریم‌های آمریکا، برای آخرین بار خواهد بود.