۰ نفر

اقتصاد لیبی چهار میلیارد دلار خسارت دیده است

۲۷ فروردین ۱۳۹۹، ۹:۲۸
کد خبر: 431500
اقتصاد لیبی چهار میلیارد دلار خسارت دیده است

یک مقام بلندپایه نفتی در دولت غرب لیبی سه‌شنبه شب گفت: تعطیلی خودسرانه شماری از تأسیسات نفتی، چهار میلیارد دلار به کشور آسیب زده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مصطفی صنع‌الله رییس هیأت مدیره این شرکت با تأیید این موضوع افزود: این خسارت قابل توجه است، از آن می‌شد در بخش بهداشت، بازسازی راه‌ها، تعمیر مدارس و توسعه بخش آموزش استفاده کرد.

صنع‌الله اضافه کرد: تعطیلی تاسیسات نفت خسارت جبران‌ناپذیری به تمام مردم لیبی وارد کرده است، این میزان خسارت علاوه بر مشکلاتی است که در سال‌های گذشته، دامنگیر تأسیسات نفتی شده است.

وی گفت: اگر تولید نفت لیبی از سر گرفته شود، این کشور خواهد توانست از فروپاشی اقتصادی‌اش جلوگیری کند و این مرحله دشوار را پشت سر بگذارد.

بر اساس توافق ۲۲ فروردین ماه اوپک پلاس ۲۰ کشور تصمیم گرفتند که ۲۳درصد از تولید خود را کاهش دهند. بر اساس این توافق لیبی به همراه ایران و ونزوئلا از توافق کاهش تولید نفت معاف شدند.

تولید نفت لیبی از ۱۸ ژانویه (۲۸ دی ماه) به دنبال آن که نیروهای وفادار به خلیفه حفتر فرمانده ارتش شرق لیبی بنادر و میادین نفتی این کشور را بستند، به شدت کاهش یافت.

لیبی تا پیش از مسدود شدن مبادی صادرات نفتی‌اش از بنادر آن و بسته شدن میادین نفتی‌اش در شرق و جنوب، روزانه یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کرد.

حفتر بیش از یک سال است که حملات گسترده و پیاپی را علیه طرابلس مقر دولت وفاق ملی لیبی مورد حمایت جامعه جهانی آغاز کرده است.

لیبی با داشتن ۴۸ میلیارد بشکه ذخایر نفت خام در رتبه نخست قاره آفریقا و رتبه نهم کشورهای دارای بیشترین ذخایر نفتی در دنیا قرار دارد.

پیش از آغاز جنگ‌های داخلی در لیبی، این کشور با صادرات سالانه ۴۰۳ میلیون بشکه نفت خام به اروپا، ۱۱ درصد از نفت خام مورد نیاز کشورهای اروپایی را تامین می‌کرد و به‌ عنوان سومین تامین‌ کننده نفت خام مورد نیاز این قاره پس از نروژ و روسیه شناخته می‌شد.

اما روند تحولات سیاسی سال‌های اخیر در این کشور آفریقایی نشان می‌دهد بازیگران خارجی در این کشور از جمله آمریکا، عربستان، امارات، مصر، فرانسه، انگلیس و در مقابل ترکیه، قطر، روسیه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی این معادله تجاری میان لیبی و کشورهای اروپایی را برهم زده‌اند، چرا که هر یک از بازیگران با حمایت از بخشی از نیروهای حاکم بر این کشور منافع اقتصادی خودشان را با بحران‌آفرینی در داخل لیبی دنبال می‌کنند.