۰ نفر

امدادرسانی به ۵۲۵ نفر در شهرهای مختلف خراسان رضوی

۲۶ فروردین ۱۳۹۹، ۸:۳۱
کد خبر: 431214
امدادرسانی به ۵۲۵ نفر در شهرهای مختلف خراسان رضوی

رضوی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: براساس گزارش جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی تاکنون براثر وقوع سیلاب به ۵۲۵ نفر در قالب ۱۴۶ خانوار امدادرسانی و بین ۱۰ تا ۱۲ منزل مسکونی در شهرهای مختلف استان تخریب شده‎اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حجتعلی شایان‌فر اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‎های سازمان هواشناسی سامانه جوی فعال و بارشی، از چند روز قبل در خراسان رضوی مستقر و روز گذشته ۲۴ فروردین ماه اطلاعیه تکمیلی مبنی بر تشدید فعالیت این سامانه صادر شد.

وی ادامه داد: اکنون فعالیت سامانه بارشی در اکثر نقاط به خصوص مناطق جنوبی استان ادامه دارد، این سامانه تاکنون خسارت‎هایی را به بخش‎های مختلف کشاورزی، اماکن مسکونی، تاسیسات زیربنایی به خصوص بخش راه، شبکه‎های آبرسانی و مخابرات وارد کرده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: متاسفانه طبق اعلام فرمانداری شهرستان خواف یک جوان ۳۱ ساله در روستای رزداب، از توابع بخش سلامی خواف که از سرنشینان یک دستگاه خودروی پراید بود، براثر بارندگی شدید ۲۳ میلیمتری که در مدت زمان ۱۰ دقیقه به وقوع پیوست، طعمه سیلاب شده و متاسفانه جان خود را از دست داد، همچنین یک نفر دیگر از سرنشینان این خودرو که دچار مصدومیت شده بود، توسط امداد هوایی به بیمارستان خواف منتقل شد.

شایان‌فر با بیان اینکه براساس گزارش جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی، تاکنون به ۵۲۵ نفر در قالب ۱۴۶ خانوار امدادرسانی صورت گرفته است، بیان کرد: تاکنون از ۹۷ خانه مسکونی تخلیه آب صورت گرفته و ۱۱۱ نفر در قالب ۴۴ خانوار اسکان اضطراری داده شده‎اند، که اکثر آنها از روستای بهانگر داورزن هستند.

وی عنوان کرد: براساس گزارش دریافتی در روستای بهانگر داورزن، تاکنون از ۴۶ واحد مسکونی ۵ واحد مسکونی به صورت ۱۰۰درصد تخریب شده و باقی واحدها دچار آبگرفتگی و خسارت شده‌‌اند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی افزود: این افراد در حسینیه و مسجد روستای مهر که در مجاورت روستای بهانگر قرار دارد اسکان داده شده‎اند، همچنین از ساعاتی قبل محور اصلی سبزوار به شاهرود مجدد به خاطر وقوع سیلاب مسدود اعلام شد.

مسدود شدن ۲۳ محور روستایی و فرعی به دلیل وقوع سیلاب

شایان‌فر تصریح کرد: هم‌اکنون ۲۰ محور روستایی و سه محور فرعی به خاطر وقوع سیلاب و آبگرفتگی مسدود هستند،  همچنین در خصوص تخریب منازل مسکونی اگرچه گزارش‎های اولیه داریم اما باید ارزیابی دقیق صورت گیرد.

وی اظهار کرد: براساس گزارش‎های اعلام شده تاکنون بین ۱۰ تا ۱۲ منزل مسکونی در شهرهای مختلف استان تخریب شده‎اند، بیشتر تخریب‎ها در داورزن و جوین گزارش شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر اکثر شهرهای استان خراسان با مشکل مواجه هستند، تا قبل از ظهر امروز بیشتر مشکل در داورزن، جوین و سبزوار بود، همچنین عصر امروز در گناباد رعد وبرق و بارش شدید گزارش شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی مطرح کرد: طبق آمارهای رسیده طی ۸ ساعت گذشته، بارش‌ باران در ۱۷ شهرستان خراسان رضوی گزارش شده که بیشترین آن در گناباد با ۱۶ میلی‌متر طی مدت زمان ۶ ساعت ثبت شده است.

وی با بیان اینکه تمامی شهرستان‌های استان درگیر سیلاب و بارندگی هستند، اظهار کرد: گسترش و شروع این سامانه از مناطق غربی و جنوب غربی استان بود و به تناوب قسمت‌‌های مختلف را درگیر کرد.

شایان‎فر  ادامه داد: باتوجه به اینکه شدت بارش‎ سامانه‌‌های بهاری بسیار زیاد و رگباری است، به همین جهت از شهروندان درخواست می‎شود از نزدیک شدن به حریم و بستر رودخانه به جد پرهیز کنند، بسیاری از جانباختگان این گونه سیلاب‎ها در مناطقی بوده که آب از روی جاده عبور می‎کرده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: اگر ارتفاع آب از نصف لاستیک خودرو بیشتر باشد امکان شناور شدن ماشین وجود دارد و در این صورت امکان نجات نیست، به همین جهت درخواست می‎شود اگر در قسمت آبنماها آب از روی جاده عبور می‌کند، صبر کرده و عبور نکنند.

وی یادآور شد: این بارش‌ها  از روز شنبه در استان آغاز شده و براساس پیش‌بینی‎های صورت گرفته تا روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین‌ماه ادامه دارد و احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها پیش‌بینی شده است.