۰ نفر

شوک ترامپ به بازار نفت

۱۵ فروردین ۱۳۹۹، ۸:۴۹
کد خبر: 428376
شوک ترامپ به بازار نفت

قیمت نفت برنت با دو توییت ترامپ حدود ۱۰دلار افزایش یافت. ترامپ پس از صحبت با ولیعهد عربستان گفت که تولید نفت ۱۵میلیون بشکه کاهش یافته است. چین هم اعلام کرد که نفت را انبار می‌کند و پوتین از رایزنی با اوپک خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دویچه وله، روزهای سخت برای کشورهای نفت​‌خیز جهان گویا سپری شده است. از بحران کرونا و اختلاف غول​ های نفتی عربستان سعودی و روسیه حداقل روز پنجشنبه دوم آوریل (۱۴ فروردین) در بازار نفت خبری نبود.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت (۱۵۹ لیتر) در معاملات بازار جهانی صبح روز پنجشنبه با افزایش هفت درصدی حدود ۲۴ دلار آغاز شد اما در طول روز بهای نفت از ۳۰ دلار گذشت. 

نفت خام وست تگزاس آمریکا (WTI) هم با ۲۱ دلار آغاز شد و در طول روز از ۲۵ دلار گذشت و حدود یک چهارم به بهای آن در قیاس با روزهای گذشته افزوده شد.

عوامل متعددی به افزایش نرخ طلای سیاه کمک کرده است اما علت اصلی افزایش بهای نفت در معاملات روز پنجشبه اظهارات دونالد ترامپ، رئیس  جمهوری آمریکا و توییت‌​های او درباره رایزنی با پوتین و توافق با ولیعهد عربستان سعودی درباره کاهش تولید نفت بود.

ترامپ با ارسال یک توییت درباره صحبت خود با بن سلمان، ولیعهد عربستان باعث شوک بازار نفت شد. رئیس جمهور آمریکا در ابتدا پس از گفت‌وگوی تلفنی با بن سلمان از کاهش ۱۰میلیون بشکه‌ای نفت خبر داد.

۱۵ دقیقه پس از این توییت ترامپ توییت دیگری ارسال کرد و از کاهش تولید ۱۵ میلیون بشکه​‌ای نفت خبر داد. این خبر سبب شوک بازار شد. قیمت نفت برنت بلافاصله ۱۰ دلار در هر بشکه افزایش یافت و از مرز ۳۰ دلار گذشت.

به دنبال آن عربستان خواهان نشست با اوپک پلاس شد. اوپک پلاس کشورهای تولید​کننده نفت هستند که در سازمان اوپک عضو نیستند اما در تولید نفت و تعیین قیمت آن نقش دارند.

در طول روز گزارش دیگری هم بازار جهانی نفت را تکان داد. چین تصمیم گرفت ذخایر نفتی استراتژیک خود را افزایش دهد. این تصمیم چین به افزایش بهای نفت کمک کرد.

رایزنی آمریکا، روسیه و عربستان برای مهار بهای نفت

روسیه و عربستان سعودی وقتی بر سر تعیین سهم خود در بازار نفت اختلاف داشتند باور نمی​‌کردند که بهای نفت آن​قدر پائین کشیده شود که آنها را وادار به مذاکره و مصالحه بکند. حتی آمریکا هم برای مهار نرخ نفت به این دو کشور پیوست.

سقوط بهای نفت سه غول نفتی را که سیاست و منافع متفاوتی را دنبال می​‌کردند به یک سمت سوق داد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هم​زمان با همتای آمریکایی خود اعلام کرد که پیرامون قیمت نفت با آمریکا و اعضای اوپک در حال رایزنی است تا جلوی سقوط بیشتر بهای نفت در بازار جهانی را بگیرد.

پوتین تائید کرد که سقوط بهای نفت و گاز به مشکلی جدی و عمیق برای روسیه تبدیل شده است.

افزایش بهای نفت در زمانی اتفاق افتاده است که هنوز بیماری کرونا مهار نشده و بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا از پیک شیوع ویروس آن در روزهای آینده سخن گفته‌اند، بنابراین بهای نفت می​​تواند در روزهای آینده دوباره بالا و پائین شود و همچنان در نوسان باقی بماند.