۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شوک مثبت آمریکایی به طلای سیاه/ از کاهش نرخ بهره تا حذف مالیات و پُرکردن ذخایر نفتی

۲۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۳:۲۳
کد خبر: 424480
شوک مثبت آمریکایی به طلای سیاه/ از کاهش نرخ بهره تا حذف مالیات و پُرکردن ذخایر نفتی

دستور مستقیم رئیس جمهور آمریکا برای خرید نفت خام به منظور ذخیره‌سازی، علاوه بر رشد قیمت سهام در آمریکا، سبب افزایش ٢.۵ دلاری قیمت نفت شد.

به گزارش اقتصادآنلاین در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، قیمت انواع نفت خام در بازارهای جهانی رشد قابل توجهی را تجربه کرد.

در این بین هر بشکه نفت خام برنت با جهش ٢.۵ دلاری نسبت به روز پنجشنبه به رقم ٣۵ دلار و ۴۴ سنت افزایش یافت که رشد ٧ درصدی نسبت به معاملات پنجشنبه را نشان می‌دهد.

همچنین شاخص نفت وست تگزاس نیز با افزایش١.٧ دلاری نسبت به روز پنجشنبه به محدوده ٣١.٧٣ دلار رسید که البته رشد کمتری نسبت به برنت از خود نشان داد.

3

4

اما از مهم ترین‌ دلایل رشد قیمت نفت می توان به اقدامات مالی و اقتصادی آمریکا در روز جمعه اشاره کرد. ترامپ با اضطراری خواندن شرایط رسماً مجوز تخصیص ۴۵ میلیارد دلار جهت حمایت از صنایع مختلف به ویژه صنعت نفت شیل را صادر کرد.

روز گذشته وطی یک بسته حمایتی، مواردی از سوی دولت آمریکا اعلام شد. یکی از مهم ترین‌ موضوعات مطرح شده، مجوز ترامپ به وزارت انرژی این کشور برای خرید هرچه بیشتر نفت شیل بود که نشان از حمایت دولت از این صنعت دارد. همچنین بسیاری از صنایع از پرداخت مالیات معاف شدند. بطور خلاصه اینکه خطوط هواپیمایی می‌توانند مالیات خود را فعلا پرداخت نکنند و تولیدکنندگان نفت شل نیز مشتری بزرگی مثل دولت دارند تا مخازن نفتی استراتژیک پر شود، فارغ التحصیلان دانشگاه نیز معافیت بهره وام دانشجویی گرفتند و تمامی بهره قابل پرداخت به دولت فدرال از سوی صنایع و وام گیرندگان نیز فعلا متوقف می‌شود.

همه این اقدامات سبب شد تا شاخص داووجونز شب گذشته با رشد ١٠ درصدی روبرو شود.

البته گفتنی است کاهش اضطراری نرخ بهره آمریکا توسط فدرال رزرو نیز در تاثیر جدی در اوج گیری قیمت انواع کامودیتی و رشد شاخص نفت و بورس این کشور داشت.