۰ نفر

عراق بزرگ‌ترین قربانی جنگ نفتی عربستان و روسیه

۲۳ اسفند ۱۳۹۸، ۱۶:۵۹
کد خبر: 424318
عراق بزرگ‌ترین قربانی جنگ نفتی عربستان و روسیه

عراق که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک است، پس از ماهها ناآرامی داخلی و شیوع ویروس کرونا در چند هفته گذشته اکنون با ریزش قیمت نفت مواجه شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ریزش قیمت نفت آزمون دشواری برای وضعیت مالی عراق خواهد بود که به شدت به درآمدهای نفتی وابسته است و احتمالا باعث می شود این کشور پروژه های جدید انرژی و زیرساخت را متوقف کند.

مقامات عراقی به رویترز گفتند: این تولیدکننده اوپک برای این که از عهده پرداخت حقوق کارکنان دولتی بربیاید، ممکن است ناچار شود به بازارهای استقراض بین المللی مراجعه کند زیرا قیمت نفت از سطحی که بغداد بودجه امسال خود را بر مبنای آن برنامه ریزی کرده بود، بیش از نیمی ریزش کرده است.

عراق که برای ۹۵ درصد درآمد بودجه خود به درآمدهای نفتی وابسته است، کمترین تنوع اقتصادی را در میان کشورهای خاورمیانه دارد و احتمالا پس از بروز اختلاف میان عربستان سعودی و روسیه در خصوص سیاست تولید نفت، احتمالا ناچار خواهد شد تدابیر ریاضت اقتصادی شدیدی را اجرا کند.

یکی از مشاوران اقتصادی نخست وزیر عراق در این باره گفت: فروپاشی قیمت نفت به معنای دو برابر شدن کسری بودجه است و تنها گزینه ای که برای عراق باقی می ماند توسل به استقراض بین المللی است.

بر اساس تحلیلی که از آمار صادرات نفت عراق انجام گرفته است، اگر قیمت نفت برنت در حدود ۳۰ دلار در هر بشکه بماند، درآمد عراق کمتر از سه میلیارد دلار در ماه خواهد بود که دو میلیارد دلار کمتر از پولی است که عراق برای تامین مخارجش نیاز دارد.

موسسه اعتبارسنجی فیچ اخیرا هشدار داد جنگ قیمت نفت به درآمد مالی تولیدکنندگان نفت در منطقه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی آسیب خواهد زد و ممکن است به موج تنزل رتبه اعتبار مالی دولتهای این منطقه منجر شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، جنگ قیمت و افت شدید قیمت نفت همه اقتصادهای خاورمیانه را متاثر خواهد کرد اما عراق که حتی پیش از فروپاشی قیمت نفت در موقعیت حساسی قرار داشت، یکی از بزرگترین بازندگان اختلاف میان اوپک و روسیه خواهد بود.