۰ نفر

کاهش قیمت نفت صادراتی عراق و کویت

۲۱ اسفند ۱۳۹۸، ۲۰:۲۲
کد خبر: 423904
کاهش قیمت نفت صادراتی عراق و کویت

عراق و کویت به پیروی از عربستان سعودی پس از شکست مذاکرات نشست اخیر اوپک‌پلاس در وین، قیمت نفت خود را کاهش دادند.

به گزارش اقتصادآنلاین، عراق و کویت با کاهش قیمت‌گذاری فروش  محموله‌های نفت خام ماه آوریل، از عربستان سعودی پیروی کردند، هرچند کاهش قیمت‌گذاری عراق در مقایسه با عربستان ناچیز است.

سقوط نفت خام به کانال ۳۰ دلار در این هفته سبب فرسودگی شدید بازارهای نفتی شده است، زیرا جنگ قیمتی بین عربستان سعودی و روسیه بودجه تولید کشورهای صادرکننده نفت را تهدید می‌کند و ارزش‌ بازار شرکت‌های انرژی را کاهش می‌دهد. شرکت سعودی آرامکو، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، با کاهش قیمت‌گذاری نفت خام خود و اعلام افزایش تولید ۲۵ درصدی در ماه آوریل، نخستین گلوله این جنگ نفتی را شلیک کرد.

براساس اعلامیه منتشرشده در روز سه‌شنبه (۲۰ اسفندماه)، عراق قیمت فروش رسمی نفت خام سبک بصره در ماه آوریل را برای خریداران آسیایی پنج دلار برای هر بشکه کاهش داد که نسبت به کاهش ۶ دلاری عربستان کمتر بود، اما کویت همانند سعودی‌ها قیمت فروش خود را برای عرضه به مشتریان آسیایی کاهش داد.

عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق روز سه‌شنبه اعلام کرد که هر جنگ قیمتی‌ برای به‌دست آوردن بیشترین سهم بازار به نفع کشورهای تولیدکننده نیست.

یک منبع که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد که شرکت دولتی بازاریابی نفت عراق (SOMO سومو)، به دنبال افزایش صادرات در ماه آوریل است.

وی افزود: محموله‌های صادراتی از پایانه‌های نفتی بندر بصره در جنوب و محموله‌هایی که سومو با خط لوله به پایانه جیهان ترکیه ارسال می‌کند در مجموع از رقم سه میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه به سه میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.