۰ نفر

حال ناخوش تولیدکنندگان موادضدعفونی

۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۵۹
کد خبر: 423157
حال ناخوش تولیدکنندگان موادضدعفونی

ویروس کرونا یا کویدوو ۱۹ که این روزها با سرعت بالا جهان را در نوردیده و نیاز به مواد ضد عفونی کننده و بهداشتی را دوچندان کرده ،تصورها براین است که تولید کنندگان این مواد در کشور و البرز حال و روز خوشی به لحاظ تولید و درآمد دارند اما بررسی های میدانی چیز دیگری را می گوید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، با شیوع کرونا و استفاده گسترده مردم و توصیه های اکید کارشناسان بر رعایت اصول بهداشتی ، شستن مستمر دست ها  و ضدعفونی کردن تمام دسترسی های انسانی ، نگاه ها به سمت خرید و استفاده گسترده از الکل ۷۰درصد و سایر مواد ضدعفونی رفت، غافل از اینکه ورود سودجویان  به این بخش، سبب کمیابی مواد اولیه  و ثانویه برای تولید کنندگان و مردم شد.

درپی شیوع کویدوو۱۹ در کشور، مهم ترین هدف این بود که از گسترش هر چه بیشتر آن جلوگیری شود، رسیدن به این مهم تنها به دست یک نهاد و ارگان نبود، دولتی ، خصوصی، کارمند، کارگر، بازاری و صنعتی همه و همه باید به میدان می آمدند تا این مهمان شوم و نحس را بتوان هر چه سریع تر از میان برداشت.

از سوی دیگر مهم ترین اقدامی که برای جلوگیری از شیوع این بیماری از سوی مردم بایستی انجام  شود، رعایت بهداشت و سلامت فردی است، استفاده مرتب از ضدعفونی ها کننده و مواد بهداشتی که بتوانند این ویروس را نابود کرد.

تقاضا برای خرید اقلام بهداشتی و ماسک در جامعه بالاتر رفت، به تبع حجم کاری  واحدهایی که در این زمینه ها  فعال هستند نیز افزایش یافت، واحدهایی که امروز در کنار بخش بهداشت و درمان به عنوان جهادگران و افسران تولید در خط مقدم نبرد با ویروس کرونا قرار دارند چرا که به خوبی می دانند که  امروز فرصت خودنمایی ظرفیت تولید ملی است، فرصتی است که جهادگران تولید از آن برای برداشتن قدم های خود در گام دوم انقلاب  باید پویاتر از همیشه عمل کنند.

تولیدکنندکان به دنبال تحقق شعار ما می توانیم هستند

تولیدکنندگان امروز به دنبال این هستند که ثابت کنند شعار ما می توانیم، هر چه بیشتر قابل تحقق است به شرط آنکه  آرامش اقتصادی و نیازهای اولیه آنها تامین شود.

امروز روی صحبت مان در خصوص تولید گران است، در استان صنعتی البرز که به عنوان قطب صنعت در کشور مطرح هست حدود ۴۴واحد شرکت به تولید مواد ضدعفونی و آرایشی مشغول هستند، در بسیاری از این واحدها این روزها، کارگران به صورت سه نوبتی  در حال فعالیت هستند، شب و روز نمی شناسند، هدف اصلی شان تنها این نیست که ماده ای را تهیه و به بازار بفروشند، به دنبال کیفیت هستند، می خواهند که جنس خوب و با قیمت مناسب به دست مردم برسد چرا که به خوبی به این مساله واقف هستند که مردم یعنی من، مردم یعنی تو، اگر من بیمار شوم، می توانم تو را هم درگیر کنم، اینجا است که من ها ما همه یکی  می شوند.

در کنار این سخت کوشی و مجاهدت های شبانه روزی، این واحدها برای ادامه کار با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند، مشکلاتی که هر کدام از آنها می تواند سبب خوابیدن یک خط تولید و در نهایت ضررش به مردم برسد.

برای شنیدن مشکلات بخش تولید، تولیدکنندگان مواد ضدعفونی و بهداشتی و در روزهایی که در خط مقدم دفاع از کشور هستند،به سراغشان رفتیم تا شاید با به تحریردرآوردن گوشه ای ازآنچه امروز دغدغه شان است مرهم زخمی باشیم.

اما پیش از اینکه به سراغ کارفرماها برویم، با  ۲ نفر از کارگرانن که در خطوط تولید این واحدهای بهداشتی، کار می کنند باب سخن را باز کردیم، تا نخست از هدف و سپس دردهایشان بگویند.

بنا به درخواست خود کارفرما و کارگرها اسم هایشان به مستعار در این گزارش آورده می شود.

کارگری که آرزویی جز سلامتی مردم کشورش ندارد

اسماعیل  کارگر ۴۵ ساله یکی از شرکت های تولید کننده مواد ضدعفونی و بهداشتی در شهرک صنعتی اشتهارد است، می گوید که چندین روز است که درست و حسابی من و بقیه همکارام خوب نخوابیده ایم، البته با عشق کار می کنیم چون می دانیم هدف مان چیست.

وی افزود: تنها آرزویمان سلامتی مردم ایران است، اگر یک نفر مریض بشود ، بسیاری بیمار می شوند، من تنها به یک نفر فکر نمی کنم، فکر و هدفم ۸۰ میلیون ایرانی است، تنها قدمی که می توانم برای مردمم بردارم همین کار و تلاش است.

همکار دیگرش که خود را علی اکبر معرفی می کند در ادامه صحبت همکارهایش می گوید که دلم برای دیدن فرزندانم لک زده، اما از سوی دیگر نیز می خواهم کار کنم، تا ضمن تامین نیازهای شب عید خانواده ، شرمنده مردمی که ساعت ها به دنبال مواد ضدعفونی هستند نیز نباشم.

اجازه ندهید خط تولید بخوابد

علی اکبر با اشاره به دغدغه های واحد تولیدی که در آن فعالیت می کند عنوان می کند، کمبود مواد اولیه تبدیل به جدی ترین مشکل شده، مسوولان می دانیم که شما دغدغه سلامت مردم را دارید اما اجازه ندهید که به خاطر نبود مواداولیه یک خط حتی برای چند ساعت بخوابد.

مینا دختر جوانی که حدود سه ماهه است در این خط مشغول به کار شده نیز با بیان اینکه کارمان خیلی زیاد است می گوید: کارفرما برای تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه شده، از بازار سیاه به قیمت خیلی گران می خرد، دیگر چیزی برایش نمی ماند که بخواهد شب عیدی حقوق، عیدی و سنوات بدهد.

وی می افزاید: حالا که ما با تمام توان در حال کار کردن هستیم و از دل و جانمان مایه می گذاریم، مسوولان نیز بیشتر به ما فکر کنند، دغدغه هایمان که برطرف شود توان بیشتری برای کار کردن داریم، بیشتر تولید می کنیم و مردم نیز راضی تر می شوند.

اینها سخنان کارگران واحدهای تولیدی و ضدعفونی است  که به صورت شبانه روزی در حال  تلاش هستندو باید آنها را جدی گرفت .

بخش خصوصی را دریابید

مدیر عامل یک شرکت تولید کننده مواد بهداشتی و آرایشی که سالهاست در این عرصه در حال فعالیت است با شنیدن این سوال که بزرگ ترین درخواستتان از مسوولان چیست؟ مکثی طولانی می کند و پس از آن می گوید بخش خصوصی را دریابند.

احمدزاده؛ البته همانگونه که پیش از این نیز بیان شد که این اسامی بنا به درخواست خود کارگر و کارفرما مستعار هستند و درخواست خودشان است که با این اسامی که عنوان می کنند در گزارش آورده شوند، می گویدکه هر نهادی یک دستور العمل به ما می دهد، مانده ایم که کدام یک را اجرایی کنیم، ای کاش در مرحله اول تکلیف را با خودشان روشن کنند سپس ما.

وی اضافه می کند: اگر این دستورالعمل و بروکراسی های پیچیده اجازه بدهد، این توانایی را در خود و شرکتم می بنیم که علاوه بر تامین نیاز کشور، به کشورهای منطقه نیز مواد ضدعفونی و بهداشتی صادرات کنیم.

مشتری های خودم را دارم، می توانم به طریقی توزیع کنم که همه اقشار بتوانند مواد ضدعفونی دریافت کنند، چه اصراری هست که بایستی به شرکت های پخش بدهیم که نتیجه اش می شود اینکه امروز مردم این استان و دیگر استان های کشور با کمبود مواد ضدعفونی مواجه هستند.

کمبود مواد اولیه مهم ترین مشکل پیش پای تولید است

مدیر عامل یکی دیگر شرکت های تولید کننده مواد ضدعفونی و بهداشتی در شهرک صنعتی اشتهارد کمبود مواد اولیه را مهم ترین مشکل این واحدها عنوان می کند.

خانم موسوی گفت که با توجه به اینکه بیشتر واحدهای تولید کننده اقلام ضدعفونی، آرایشی و بهداشتی در البرز مشغول به فعالیت هستند باید این استان در تصمیم های مدیریت کلان نیز به همان میزان بیشتر دیده شود.

امروز کمبود الکل به یکی از جدی ترین مشکلات این واحدها تبدیل شده است، البته الکل هست اما در بازار سیاه، خیلی از کسانی که در این بازار دستی دارند، با ما تماس می گیرند که الکل برای فروش هست اما به قیمت های گزاف که از عهده ما خارج است.

وی اضافه می کند: حالا این سوال پیش می آید که اگر الکل وجود دارد، چگونه به دست این افراد می رسد که بروند و در بازار سیاه بفروشند، اما به تولید کنندگان چیزی نمی رسد، پس بدین معنی است که شبکه توزیع امن نیست، بخش خصوصی به صورت شبانه روزی درحال فعالیت است اما یاری نمی شود.

قیمت کربومر برای تهیه ژل های ضدعفونی از ۳۰ هزار تومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده، البته با توجه به گسترش ویروس کرونا قیمت جهانی آن نیز افزایش یافته، پخش عمده آن توسط کشور ترکیه انجام می شد که با توجه به بالا رفتن مصرفش، پخش آن تا حدود زیادی متوقف و زمان تحویل آن خرداد سال آینده است که سبب مشکلات بسیاری می شود، سرمایه در گردش بسیار بالایی می خواهد که از توان ما خارج است.

دولت به کالاهای ضدعفونی و بهداشتی یارانه بدهد

وی ادامه می دهد: به عقیده من  بهترین کار این بود که یک ظرفیت خالی به ما می دادند تا در این روزهایی که بیشتر از همیشه نیاز است بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم، از سوی دیگر با توجه به بالارفتن قیمت، بخش خصوصی کالا را تولید، خودش قیمت گذاری و نظارت و سپس دولت با این هدف که فشاری بر مردم و بخش خصوصی آورده نشود، به این کالاها یارانه اختصاص می داد.

شرکت های زیادی به دنبال گرفتن مجوز و یا مجوز گرفتند برای تولید مواد بهداشتی و آرایشی اما اوضاع را که اینگونه می بینند دیگر تمایلی نشان نمی دهند.

قیمت مصوب مواد ضدعفونی به نفع تولید کننده نیست

دیگر تولید کننده مواد ضدعفونی، آرایشی و بهداشتی نیز با بیان اینکه قیمت مصوب مواد ضدعفونی به نفع تولید کننده نیست می گوید: بار بر روی دوش بخش خصوصی قرار داده شده است، مصوب شده که کالاها به یک قیمت تعیین شده به دست مصرف کننده نهایی برسد، این در حالی است که قیمت مواد اولیه و کارگر سه شیفته آنقدر زیاد است که با این قیمت به هیچ وجه ادامه کار صرفه ای برای تولید کننده ندارد.

وی که خود را با نام محتشم معرفی می کند می افزاید: مواد اولیه وقتی در دسترس مان قرار نمی گیرد باید آن را از بازار سیاه تامین کنیم، چقدر برای تامین الکل بپردازم، چه میزان حقوق به کارگر بدهم،هزینه ظروف و لیبل نیز به کنار، به هیچ وجه در توان کارفرما نیست، اگر می توانستم کل خط را تعطیل می کردم.

مسوولان مواد اولیه با نرخ دولتی در اختیارمان قرار بدهند، ما نیز به همان قیمت مصوب یک محصول خوب و باکیفیت تولید و در اختیارشان قرار می دهیم، کاربرای بخش خصوصی خیلی سخت شده است.

شرکت های پخش علاقه ای برای کار کردن ندارند

مدیر عامل شرکت دیگری که بیش از ۱۱ سال است در تولید و توزیع فرآورده های ضدعفونی، آرایشی و بهداشتی فعال است عنوان می کند که شرکت های پخش علاقه و انگیزه ای برای توزیع ندارند چرا که می گویند این کار به صرفه نیست.

حاتم پور افزود: عنوان می شود که ۱۶ شرکت پخش را در اختیار شما قرار داده ایم و کالاهایتان از طریق این شرکت ها باید توزیع شود، ما خودمان قابلیت بازاریایی و پوشش را داریم، پخش را در اختیار خودمان قرار بدهند تا به بهترین شکل این کالاها را به جامعه برسانیم.

کالاهایمان را تولید و وقتی با شرکت پخش تماس گرفتم، بیان می کنند که تا روز دوشنبه نوزدهم اسفند تعطیل هستند و باید منتظر باشیم، خوب در این چند روز باید جنس را به چه کسی بدهیم تا پخش کنند و به دست مردم برسد؟پخش را در اختیار خودمان قرار بدهید، به خوبی می دانیم که به مدارس، خیریه ها، باشگاه های ورزشی و دستگاه های دولتی تا چه میزان باید توزیع کنیم و در واقع در اینصورت بخش خصوصی را پاسخگو خواهید کرد.

ما هم جزیی ازهمین مردم هستیم، خیلی از کسانی که ما و شغل مان را می شناسند، از ما می پرسند شما که نوبتی شیفته در حال فعالیت هستید، کالاهایی که تولید می کنید کجا می روند؟ چرا آنطور که باید به دست مردم نمی رسد؟ جواب سوال را ما باید بدهیم که خودمان نیز نمی دانیم چرا؟.

اتاق فکر مشترک بخش خصوصی و دولتی

یکی دیگر از مدیران شرکت های تولید مواد ضدعفونی در شهرک صنعتی اشتهارد که عنوان بزرگ شهرک صنعتی کشور را دارد می گوید که در این شرایط نیاز بود که یک اتاق فکر با حضور بخش خصوصی و دولتی تشکیل شود، البته یک سری اقداماتی انجام شود، اما خروجی اش می شود این که امروز می بینید، باید یک اقدام اساسی صورت گیرد، فرصت خوبی است که بخش خصوصی و دولتی کنار هم بنشیند و خروجی آن یک ابتکار عمل باشد.

وی خود را با نام مستعار اکبرزاده معرفی می کند و معتقد است که دست و پای بخش خصوصی قفل شده، می گویند که با این قیمت مصوب باید تولید کنید، بدون هماهنگی نباید محصولات را بیرون ببرید، هماهنگی کنید قبول می کنیم اما شما هم ما را یاری کنید.خودمان می توانیم بازاریابی و توزیع کنیم، آن موقع هر کسی خواست با ما کار می کند و یک کالای با کیفیت را در اختیارش قرار می دهیم.

مجوز خط تولیدی که چندین روز است طول کشیده

اکبرزاده  به توانایی شرکتش برای راه اندازی یک خط نانو سیلور اشاره  کرد و گفت: گفته بودند که ۲۴ ساعته مجوز این خط را به شما می دهیم الان چند روز است که درگیر بروکراسی های اداری آن در معاونت و غذا و دارو استان تهران هستیم، نمونه تولید را ارائه تا بتوانیم هر چه سریعتر آن را اجرایی کنیم اما تا به امروز به جایی نرسیده ایم.

این ها بخشی از سخنان کارگران و تولید کنندگانی بود که به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند تا کالاهای مورد نیاز امروز مردم به دست شان برسد .

سیستم توزیع خوب عمل نکرد

عزیزاله شهبازی استاندار البرز در نشستی با تولید کنندگان  با بیان اینکه در چین مردم برای کنترل شیوع کرونا وارد عمل شدند، گفت: گویا مردم ایران این بیماری را جدی نگرفته اند چراکه همچنان در حال سفر و حضور در معابر پرتردد هستند.

وی عنوان کرد: سعی کردم بهترین اقدام و تصمیم را برای کاهش شیوع کرونا و مرگ و میر ناشی از آن داشته باشم، تاکنون هم پاسخ خوبی دریافت کرده ایم، بنابراین اهمیتی ندارد که حاشیه پردازان به دنبال چه چیزی هستند.

استاندار البرز  با اشاره به جلسه استانداران با وزیر کشور که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود:  تولید مواد ضدعفونی کننده در البرز به اندازه کافی بود، ولی متاسفانه سیستم توزیع به درستی عمل نمی کرد.

وی با بیان اینکه اکنون در شرایط جنگ با کرونا قرار داریم، ادامه داد : تولیدکنندگان البرز در این برهه روسفید خارج شدند چون از ابتدا پای کار بودند.

شهبازی گفت: برای تهیه الکل نیز مدیران ارشد استان البرز به قزوین و خوزستان فرستاده شدند تا برای تامین نیازها ، اقدام کنند.

وی با بیان اینکه روحیه میهن پرستی در البرز موج می زند، اضافه کرد: اکنون در تمامی جبهه ها در حال مقابله با کرونا هستیم.

افزایش تقاضای مواد ضدعفونی در البرز

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرزنیز با اشاره به افزایش تقاضا برای مصرف محصولاتی که از شیوع بیماری کرونا جلوگیری می کند گفت: امروزشاهد آن هستیم که مصرف ماسک ها، ژل های بهداشتی،  مایعات الکلی و ضدعفونی کننده ها با توجه به تقاضای شدیدی که ایجاد شده افزایش یافته است.

جهانگیرشاهمرادی افزود: اکنون ۴۴ واحد صنعتی داریم که در زمینه تولید انواع مواد ضدعفونی کننده و ماسک فعالیت می کنند که اکثر خطوط تولید و شیفت کاری دراین زمینه افزایش یافته است.

وی ادامه داد: اگرچه محدودیت هایی برای تامین الکل به دلیل تولید آن در خارج است داریم که با افزایش حجم تقاضا این مشکل چندین برابر شده ولی درتلاش برای تهیه آن هستیم.

تمام توان خود را برای تامین مواد اولیه به کار خواهیم بست

محمد امین فرشی مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی البرز نیز اظهار داشت: واحدهای تولید کننده مواد ضدعفونی و بهداشتی با کمبود مواد اولیه مواجه شدند که با تامین یک میلیون لیترالکل تلاش کردیم تا بخشی ازاین نیاز را مرتفع کنیم.

نیاز واحدها با توجه به افزایش تقاضاها بیشتر است تمام تلاش مسوولان استانی بر این است بتوان این نیاز را هر چه بیشتر مرتفع سازند.

سخن پایانی

درکنار تمام مشکلات و سختی ها، امروز بخش خصوصی به صورت جهادی پای کار آمده و نشان داده که تمام توان خود را به کار می بندد تا بتواند در کنار دیگر بخش ها و با حضور در خط مقدم، این ویروس شوم و نامیمون را از کشورمان بزدایند، مجاهدان امروز سربازان عرصه تولید هستند که بیش از همیشه نیازمند یاری رسانی هستند تا بتوانند در این میدان نبرد همچون گذشته سرافراز بیرون بیایند.

براین اساس تامین مواد اولیه ارزان و نظارت بر تولید و توزیع مواد ضدعفونی کننده مهمترین مطالبه صنایع مواد بهداشتی  و مردم است.

طبق آخرین آمار اکنون ۴۵۰ بیمار با تشخیص اولیه و قطعی کرونا در بیمارستان های البرز بستری هستند.

همچنین تاکنون ۹۳۹ بیمار مشکوک و کرونایی در استان البرز بهبود یافته اند و ۱۹ نفر جان خود را از دست دادند.

ویروس کرونا که به طور رسمی کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به بیش از ۸۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.