۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آخرین تلاش‌های اوپک برای فرار از کرونا/ هژمونی روسی-سعودی به کدام سمت می‌رود؟

۱۳ اسفند ۱۳۹۸، ۱۶:۴۲
کد خبر: 421796
آخرین تلاش‌های اوپک برای فرار از کرونا/ هژمونی روسی-سعودی به کدام سمت می‌رود؟

درحالی شیوع ویروس کرونا هر روزه چالش های جدیدی برای اقتصاد دنیا و تقاضای نفت بوجود می آورد که هنوز روسیه و عربستان به توافق جامعی برای کاهش تولید دست نیافته اند.

به گزارش اقتصادآنلاین، طبق آخرین آمارها، تا کنون بیش از ٢٠ درصد از تقاضای نفت چین و همچنین ١۴ درصد از تقاضای طلای سیاه کره جنوبی به دلیل شیوع ویروس کرونا و تاثیر منفی آن بر اقتصاد این کشورها کاهش داشته است.

از سوی دیگر تحلیلگران بر این باورند که تاثیر کرونا حداقل تا ۶ ماه دیگر بر بازار نفت خودنمایی کند و در صورت عدم کاهش تولید از سوی تولیدکنندگان احتمالا باید شاهد ریزش بیشتر قیمت نفت خام باشیم.

در این میان اما عربستان که بودجه خود را بر روی نفت ٧٠ دلاری بسته بیش از سایرین احساس خطر می کند و درصدد جلب نظر روسیه برای مشارکت در کاهش تولید یک میلیون بشکه ای است.

این درحالی است که پوتین اخیرا اعلام کرده که قیمت های کنونی نفت مشکلی برای این کشور ایجاد نمی کند و تمایلی به کاهش تولید ندارد چراکه دولت روسیه تحت فشار شرکت های نفتی غیردولتی از قبیل رزنفت بوده و این شرکت ها به جهت تکمیل طرح های توسعه ای خود هیچ تمایلی به کاهش تولید ندارند.

اما باتوجه به شواهد موجود در بازار نفت و رغبت اعضای اوپک مبنی بر کاهش تولید، نتیجه نشست پنجشنبه و جمعه این هفته اوپک به احتمال زیاد به نفع خواسته عربستان تمام می شود اما موضوع اصلی اینجاست که در صورت عدم مشارکت روسیه در این برنامه کاهش تولید، اوپک به تنهایی باید بار کنترل بازار را به دوش بکشد.

گفتنی است روز گذشته دفتر اوپک جلسه ای را با سازمان بهداشت جهانی مبنی بر برگزاری نشست فوق العاده این گروه در پنجشنبه و جمعه این هفته داشته که نتایج آن منتشر خواهد شد اما در هر صورت این نشست برگزار می شود و شاید برخی از اعضا بصورت ویدیو کنفرانس در آن حضور یابند.