۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افت ١۶درصدی ارزش طلای سیاه در سال جاری/ مهاجرت کرونا به آمریکا نفس نفت را گرفت

۸ اسفند ۱۳۹۸، ۰:۴۰
کد خبر: 420192
افت ١۶درصدی ارزش طلای سیاه در سال جاری/ مهاجرت کرونا به آمریکا نفس نفت را گرفت

در پی انتشار گزارش اخیر در خصوص افزایش قابل توجه ذخیره سازی نفت آمریکا و همچنین ترس از شیوع ویروس کرونا در این کشور، قیمت طلای سیاه در یک روز افت بیش از ۵درصدی را تجربه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، از روز گذشته و در پی انتشار گزارشی در مورد افزایش ذخیره‌سازی‌های نفت آمریکا در هفته پیش، قیمت انواع نفت خام با افت ۵ درصدی روبرو شد. آمار مؤسسه نفت آمریکا دیروز نشان داد ذخیره‌سازی نفت و بنزین این کشور در هفته گذشته افزایش داشته، اما ذخیره‌سازی فرآورده‌های میانی، همچون گازوئیل کاهش داشته است.

طبق اعلام این نهاد، ذخیره‌سازی نفت آمریکا در هفته گذشته با ۱.۳ میلیون بشکه افزایش به ۴۴۴.۴ میلیون بشکه رسیده است.

اما سقوط قیمت نفت به این جا ختم نشد و بازهم کرونا برای نفت دردسرساز شد چرا که تاخت و تاز ویروس کرونا در آمریکا سبب افزایش نگرانی ها از افت رشد اقتصادی شده است.«آلکس اِیزر» وزیر بهداشت آمریکا روز چهارشنبه از شناسایی ۱۵ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در این کشور خبر داد. در نتیجه تعداد مبتلایان به این ویروس در آمریکا به ۶٠ نفر رسیده است .

انتشار دو خبر فوق در روز جاری سبب شد تا قیمت نفت مجدد افت کند. 

همچنین در مورد اخبار مربوط به تاثیر کرونا بر تقاضای نفت، امروز بانک سیتی CITI آمریکا در گزارشی به مشتریان گفت که کاهش مصرف چین باعث خواهد شد تا موجودی مخازن نفت آمریکا بصورت پیوسته روزانه 2 میلیون بشکه در روز طی ماه جاری افزایش داشته باشد که این موضوع، عامل فشار بر قیمت در ادامه سال می باشد.

گفتنی است طبق پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، انتظار می‌رود در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی تقاضای نفت با ۴۳۵ هزار بشکه در روز کاهش روبه‌رو باشد که نخستین افت سه ماهه پس از بحران اقتصاد جهانی است. این نهاد همچنین برآورد خود را از رشد تقاضای نفت در کل سال ۲۰۲۰ میلادی با ۳۶۵ هزار بشکه کاهش به ۸۲۵ هزار بشکه در روز رساند.

کارشناسان نفتی از این وقایع بعنوان بدترین شرایط تاثیرگذار بر تقاضای نفت در یک دهه اخیر یاد می کنند. در این بین فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد دورنمای رشد تقاضای جهانی نفت به پایین‌ترین حد خود در یک دهه اخیر رسیده است و به دلیل پیامدهای شیوع ویروس کرونا، ممکن است باز هم کاهش یابد.

از این رو تا لحظه ارسال این خبر قیمت هر بشکه نفت خام برنت با عقب نشینی از کانال ۵٣ دلار بازهم به مرز روانی ۵٢ دلار و ٧٨ سنت بازگشت. همچنین هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدییت نیز با افت ٩ درصدی نسبت به معاملات روز سه شنبه در محدوده ۴٨ دلار و٧٢ سنت معامله می شود.

از سوی دیگر اما وزیر انرژی عربستان گفت اطمینان دارد که اوپک و متحدانش موسوم به گروه اوپک پلاس به شکل مسئولانه ای به شیوع ویروس کرونا پاسخ خواهند داد.

وی افزود، عربستان و روسیه به تعامل در خصوص سیاست نفتی ادامه می دهند. عربستان از پیشنهاد کاهش بیشتر تولید نفت حمایت کرده، اما روسیه هنوز موضع نهایی خود در این زمینه را اعلام نکرده است.

عبدالعزیز بن سلمان گفت، وی همچنان در حال رایزنی با مسکو است و به شراکت ریاض با بقیه گروه اوپک پلاس اطمینان دارد. «ایده های ما تمام نشده و ما تلفن هایمان را قطع نکرده ایم. همواره راه خوبی برای برقراری ارتباط از طریق تماس های تماس های کنفرانسی وجود دارد.»

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات هم گفت: «البته که ویروس تأثیرگذار بوده و ما در حال ارزیابی هستیم اما ما در نشست بعدی هرآنچه در توان داریم انجام خواهیم داد تا با این وضعیت مقابله کنیم.»

همچنین مدیرعامل شرکت آرامکوی عربستان هم گفت، انتظار دارد ویروس کرونا تأثیر کوتاه مدتی بر تقاضای نفت بگذارد و مصرف در نیمه دوم سال مجدداً افزایش یابد. «ما فکر می کنیم این وضعیت کوتاه مدت است و من اطمینان دارم که در نیمه دوم سال بخش تقاضا به ویژه از جانب چین بهبود خواهد یافت.»

2c3fce28-2c5b-44e1-9da6-ff6c1615569a

15237713-07aa-40fb-918e-6b3701578314

ba1da658-6869-42fe-9a88-325845bd00ff