۰ نفر

احتمال باز کردن دریچه‌های تحتانی سد الغدیر

۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۳:۲۵
کد خبر: 420050
احتمال باز کردن دریچه‌های تحتانی سد الغدیر

مرکزی مدیر امور بهره‌برداری از سد الغدیر ساوه گفت: با افزایش دبی ورودی سد الغدیر احتمال باز کردن دریچه‌های تحتانی به منظورمدیریت آب ذخیره شده در دریاچه این سد قوت می‌گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سیدجلال شاهرخ، اظهار کرد: هم اکنون حجم آب ذخیره شده در دریاچه سدالغدیر ساوه ۲۲۳ میلیون متر مکعب معادل ۸۰ درصد حجم کامل سد است.

وی بیان کرد: در پی ورود سامانی بارشی، دبی ورودی آب به سد الغدیر به ۵۰ متر مکعب بر ثانیه رسیده است در حالی که دبی ورودی به سد قبل از آغاز بارش‌ها حدود ۳.۵ متر مکعب بر ثانیه بوده و پیش‌بینی می‌شود که این میزان تا ۸۰ متر مکعب بر ثانیه برسد.

شاهرخ در پاسخ به این پرسش که بارش‌های اخیر که افزایش آب ذخیره شده در دریاچه سد را در پی داشته است، آیا منجر به سرریز شدن مجدد برای بار دوم در سال جاری خواهد شد، گفت: حجم کامل سد الغدیر و تکمیل تراز آبی آن ۲۷۷ میلیون مترمکعب است و در حال حاضر ۵۶ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی وجود دارد. طبق برنامه‌ریزی‌های بعمل آمده قرار بر این است که قبل از اینکه حجم آب ذخیره شده در پشت سد به ۲۵۰ میلیون متر مکعب برسد دریچه‌های تحتانی سد باز شود تا ورودی و خروجی سد کنترل و مدیریت شود.

وی بیان کرد: تداوم بارندگی‌ها و افزایش دبی ورودی به دریاچه سد احتمال سرریز شدن آن را قوت می بخشد بنابراین تمهیدات لازم برای کنترل دبی ورودی و خروجی قبل از سرریز شدن اندیشیده شده است.

مدیر امور بهره برداری از سد الغدیر ساوه تصریح کرد: وضعیت سد بطور کامل رصد و کنترل می شود و از این بابت هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت. این سد از لحاظ پایداری در بهترین شرایط قرار دارد و در صورت سرریز شدن نیز به نقاط پائین دستی هیچ آسیبی وارد نخواهد شد.

در پی وقوع سیل در فصل بهار امسال و تکمیل شدن تراز آبی سد الغدیر ساوه، این سد در هشتم اردیبهشت ماه سالجاری پس از ۲۲ سال،  سرریز کرد.

سد الغدیر ساوه با ۲۶۵ متر طول تاج و حجم ۲۷۷ میلیون مترمکعب آب از نوع دو قوسی بتنی است که در سال ۷۲ با هدف تأمین برق و آب کشاورزی ۲۳ هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد.

این سد براساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال‌زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی‌های مسیر انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود ۱۰ کیلومتر به شبکه اصلی آبیاری منتقل می‌شود.