۰ نفر

مکران مستعد وقوع سونامی است

۲۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۳۶
کد خبر: 417856
مکران مستعد وقوع سونامی است

عضو کمیسیون عمران مجلس، گفت: با توجه به اینکه ساحل مکران تنها ناحیه شناخته شده برای تولید سونامی در کشور است در ساخت و توسعه صنایع آن منطقه باید جوانب احتیاط و ضوابط ایمنی را رعایت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، علیم یارمحمدی در خصوص لزوم توجه به خطرات سونامی در توسعه منطقه ساحلی مکران، گفت: با توجه به اینکه ساحل مکران تنها ناحیه شناخته شده برای تولید سونامی در کشور است در ساخت  و توسعه صنایع آن منطقه باید جوانب احتیاط و ضوابط ایمنی را رعایت کرد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: درصد احتمال وقوع سونامی و مکان‌های تاثیر پذیر باید بر اساس بررسی‌های علمی و مطالعه عمیق توسط کارشناسان کشورهای توسعه یافته و فعال در این زمینه مشخص شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: رشته کوه زاگرس حاصل برخورد و حرکت دو صفحه ایران و عربستان  است، اما برای شناخت غالب و مغلوب بودن آنها باید به گزارشات و بررسی‌های کارشناسان اهل علم مراجع کنیم و با استفاده از آن مکان دقیق‌تر صفحه‌ها و میزان تاثیرپذیری سواحل ازسونامی احتمالی را مشخص کنیم.

وی، با بیان اینکه آخرین سونامی ناشی از این چشمه لرزه‌ای به ۷۵ سال پیش باز می‌گردد که  آسیب‌های جدی به خصوص به بخش‌های ساحلی پاکستان وارد کرد، تصریح کرد: احتمال وقوع مجدد چنین زلزله‌ای وجود دارد اما نباید تنها به حادثه‌ی این چنینی اکتفا کرد. از طرفی سالهای پیش بسیاری از افراد طوفان بزرگ سیستان بوچستان را عاملی برای وقوع سونامی ‌می‌دانستند که خوشبختانه اتفاقی رخ نداد، از این رو تمامی مراکز علمی مرتبط باید در این زمینه فعال بوده و از علم کشورهای دیگر هم برای شناخت بهتر استفاده کنیم.   

احتمال وقوع سونامی در سواحل مکران باید توسط مسئولان مورد بررسی قرار بگیرد

یارمحمدی ادامه داد: احتمال وقوع سونامی در سواحل مکران باید توسط مسئولان و متولیان مرتبط مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد چرا که در صورت بی‌توجهی به آن خطرات بسیار زیادی را برای صنایع و مردم آن منطقه در پی خواهد داشت.

لزوم توجه به جوانب مختلف در توسعه منطقه ساحلی مکران

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید در مقابل مخاطرات طبیعی اعم از سونامی و زلزله آمادگی‌ داشته باشیم، اظهار کرد: با توسعه سواحل مکران، تعداد صنایع و جمعیت این منطقه افزایش پیدا خواهد کرد، از این رو تمهیدات و ملزومات مقابل سونامی و خطرات مشابه قبل از توسعه کامل این سواحل باید دیده شود تا از اثرات مخرب آن بر روی صنایع و سرمایه‌گذاری‌ها کاسته شود.