۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

راه‌کارهایی برای کاهش بروکراسی بورسی در هدایت نقدینگی به صنعت پتروشیمی/ آمادگی چهار شرکت پتروشیمی برای ورود به بازار سرمایه

۲۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۹:۵۵
کد خبر: 417719
راه‌کارهایی برای کاهش بروکراسی بورسی در هدایت نقدینگی به صنعت پتروشیمی/ آمادگی چهار شرکت پتروشیمی برای ورود به بازار سرمایه

درحالی غول نقدینگی دو هزار هزار میلیارد تومانی اقتصاد کشور را تهدید می‌کند که هدایت این پول به سمت صنعت سودآور پتروشیمی از طریق بورس می‌تواند منافع منحصر به‌فردی برای عموم جامعه ایجاد کند که البته بروکراسی بورس تا حدی مانع از جذب این نقدینگی شده است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ درحاشیه دومین روز نمایشگاه حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، جعفر ربیعی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس، طی یک نشست خبری به ارایه گزارش ها و بخشی از برنامه های این شرکت در جهت حمایت از تولید داخل پرداخت و گفت: برگزاری همایش هایی از این دست به حمایت هلدینگ و معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور یکی از این راه‌کارهایی است که بتوانیم بخش خصوصی را تقویت کنیم. بحث استفاده از توانمندی های تولید داخل یک‌طرفه نیست و باید خود شرکت های خصوصی نیز خواهان این موضوع باشند. با بخشنامه و دستورالعمل نمی توان از تولید داخل حمایت کرد و باید هر دو طرف یعنی متقاضی و عرضه کننده باید در تلاش برای داشتن ارتباط با یکدیگر باشند .

ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص روش های تامین مالی صنعت پتروشیمی گفت: این صنعت بزرگ برای رسیدن به اهدافش نیاز گسترده به سرمایه گذاری ارزی و ریالی دارد اما باتوجه به شرایط کشور، تامین مالی از طریق فاینانس خارجی تقریبا غیرممکن است. در نتیجه تمام سرمایه مورد نیاز ارزی خود را از طریق صندوق توسعه ملی باید در اختیار بگیریم که البته به دلیل سودآور بودن این صنعت، قطعا سرمایه گذاری صندوق در این صنعت توجیه پذیر است. 

وی افزود: بخش دیگری از نیازهای ارزی ما نیز از طریق برخی بانک های داخلی در حدود ۵٠ میلیون دلار تامین شده است. اما در بخش تامین مالی ریالی ، سهم عمده آن از طریق بورس باید انجام شود که متاسفانه درگیر بروکراسی های اداری شده و صنعت پتروشیمی را از تامین مالی از طریق بورس مایوس کرده است. وی در خصوص ارایه راهکار برای برداشتن موانع موجود در راه های ورود به بورس و تامین مالی از این طریق گفت: یکی از مشکلات این است که بورس برای پذیرش شرکت ها و یا حتی انتشار اوراق مشارکت ما هیچ تفاوتی میان شرکت های بزرگ و خوش سابقه قایل نیست درحالی که باید شرکت های بزرگ که تضمین کننده بازگشت سرمایه هستند در اولویت قرار بگیرند. به گفته ربیعی این مدل برخورد با متقاضیان پیش از این نیز در بانک ها اجرا شده و سیستم بانکداری مشتریان بزرگ خود را برای اخذ تسهیلات در اولویت قرار می دهند.

وی در ادامه افزود: در هلدینگ خلیج فارس ذکر شده که همه محصولات باید از داخل تهیه شود. اگر کالایی هایی بومی سازی شده اند ما یک فرایند مشخص برای خرید محصول و خدمات داریم، که مطابق با آن لیست شرکت های تابعه هلدینگ خلیج فارس باید خرید تجهیزات داشته باشند.

ربیعی در خصوص رونق صنایع پایین دستی گفت: در ۴٠ سال گذشته بیشتر در تولید محصولات پایه متمرکز بودیم و کار درستی هم بوده تا بتوانیم در محصولات پایین دستی نیز ورود کنیم.

از سوی دیگر در حال حاضر نیز بیشتر برنامه ریزی های ما در حوزه پایین دستی پتروشیمی است که در جهش سوم پتروشیمی برای صنعت پتروشیمی تعریف شده که بسیاری از اهداف توسعه صنایع پایین دستی در آن دیده شده است.

وی در پایان با اشاره به افزایش سرمایه اخیر شرکت هلدینگ خلیج فارس گفت: در مجمع فوق العاده روز چهارشنبه آتی، مقرر شده تا در خصوص افزایش سرمایه شرکت از ٩١۵٠ میلیارد تومان به ١۴۴٠٠ میلیارد تومان تصمیم گیری شود. گفتنی است این افزایش سرمایه  بصورت سهام جایزه بوده و محل تامین آن از سود انباشته است.

ربیعی در پایان اشاره کرد که تمایل هلدینگ به افزایش سرمایه شرکت به ١۵ هزار میلیارد تومان بود که به دلیل برخی مخالفت های سازمان بورس محقق نشد.

2c656a06-b3f7-4ded-adac-1fabfac432ef