۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

انعقاد تفاهم نامه همکاری سیستم بانکی و صنعت پتروشیمی/٢۵٠٠ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار سازندگان تجهیزات صنعت نفت قرار می گیرد

۲۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۵۲
کد خبر: 417573
انعقاد تفاهم نامه همکاری سیستم بانکی و صنعت پتروشیمی/٢۵٠٠ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار سازندگان تجهیزات صنعت نفت قرار می گیرد

تفاهم نامه همکاری پنج جانبه به جهت افزایش تعامل میان سیستم بانکی و فعالان صنعت پتروشیمی و همچنین مناطق آزاد با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، بانک صادارات، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت و معاونت علمی فناوری رییس‌جمهور به امضا رسید.

اقتصاد آنلاین-مریم علیزاده؛ روز جاری در حاشیه اولین نمایشگاه حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، مراسم انعقاد تفاهم نامه میان سازمان منطقه آزاد کیش، بانک صادارات، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت و معاونت علمی فناوری رییس‌جمهور  در خصوص حمایت از سازندگان تجهیزات صنعت نفت کشور برگزار شد.

غلامحسین مظفری مدیر منطقه آزاد کیش در این مراسم ضمن تاکید بر نقش صنعت پتروشیمی در بالندگی اقتصادی کشور گفت: باتوجه به اهمیت این صنعت در حوزه تولید و ایجاد اشتغال، وظیفه خود می‌دانیم که در جهت افزایش ارتباط میان صنعت‌گران این حوزه و شرکت های بزرگی همچون هلدینگ خلیج فارس تلاش کنیم که چنین تفاهم‌نامه هایی از این قبیل اقدامات است.

وی در ادامه افزود: شرکت های که تمایل به حضور در صنعت نفت و پتروشیمی داشته باشند می توانند در شهرک فناوری جزیره کیش مستقر باشند و از مزایای مناطق آزاد بهره ببرند.

مظفری همچنین گفت: به جهت تداوم برگزاری چنین همایش ها و تفاهم نامه هایی، پیشنهاد می‌کنم دبیرخانه این همایش در جزیره کیش منعقد شود تا زمینه دیگر تفاهمات و برگزاری جلسات مورد نیاز برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده این تفاهم‌نامه ها فراهم شود.

جعفر ربیعی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در این مراسم با اشاره به ظرفیت های موجود در عرصه پتروشیمی و شرکت های زیرمجموعه این هلدینگ گفت: عزم صنعت پتروشیمی در استفاده بیشتر در بهره گیری از توان داخل بالاست و آمادگی داریم و استقبال می کنیم از حضور شرکت های دانش بنیان و استات آپی در صنعت پتروشیمی که حضورشان سبب برطرف شدن مسایل صنایع پیشرو کشور باشد.

وی افزود: ما اینجا هستیم تا نشان دهیم هیچ افتراق و دو دستگی میان صنعت‌گران و تولیدکنندگان صنعت پتروشیمی وجود ندارد و این تفاهم نامه شروع جریانی است که ادامه آن بستگی دارد به تمایل شرکت های دانش بنیان که تا چه میزان بخواهند در صنعت پتروشیمی فعال باشند.

ربیعی در خصوص مزایای حضور در مناطق آزاد گفت: یکی از مشکلاتی که صنعت‌گران دارند بحث مالیات بر ارزش افزوده است اما اگر صنعت‌گران تولیدات خود را در منطقه آزاد قرار دهند، می‌توانند ٩ درصد مالیات بر ارزش افزوده را صرفه جویی کنند.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با قدردانی از بانک صادرات گفت: تاکنون بانک صادرات نقش مهمی در تامین مالی سرمایه گذاری های صنعت پتروشیمی داشته و بخشی از باری که بورس باید به دوش می کشید را متحمل شده است .

در ادامه حجت الله صیدی مدیرعامل بانک صادرات با اشاره به تحریم و حواشی آن گفت: باوجود مشکلات و سخنی هایی که داریم اما همچنان امیدوار به آینده هستیم و اعتقاد چنین تفاهم‌نامه‌هایی نشان از وجود چنین عزم و امیدی در میان صنعت‌گران و مسولان کشور است.

وی با شاره به جهش های انجام شده تولید فولاد و محصولات پتروشیمی در طول چهل سال پس از انقلاب گفت: چنین جهش هایی از انعقاد مشارکت و تفاهم‌نامه ها شروع شد و الان در این جایگاه بالای تولید محصولات فولادی، پتروشیمی و سیمانی هستیم. اما یکی از مشکلات ما عدم خودباوری است که باید با اتکای به توانمندی های داخلی تا حد امکان بر چالش های پیش رو فائق آییم.

صیدی در ادامه افزود: طبق برنامه ریزی ها قرار بود بانک صادرات ١۵٠٠ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار سازندگان تجهیزات نفت که طرف قرارداد هلدینگ خلیج فارس هستند قرار دهیم اما از شب گذشته تاکنون با صحبت هایی که شد این رقم به ٢۵٠٠ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی تاکید کرد: اما برای اجرای این تفاهم نامه ها باید سازندگان و مسولان با برقراری جلسات متعدد این تفاهم نامه به مرحله اجرایی شدن برسد و ظرف شش ماه وارد فاز عملیاتی شویم.

در پایان علی وطنی مشاور معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور با اشاره به زیرساخت های اقتصاد دانش بنیان گفت:  تمامی دست اندرکاران مختلف در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاشند تا زیست بوم فناوری برای پایه گذاری اقتصاد دانش‌بنیان را فراهم کنند. در این صورت است که اقتصاد کشور جدای از اقتصاد خام فروشی رقم خواهد خورد .

وی تاکید کرد: قطعا چنین تعاملاتی سبب توفیق صنعت پتروشیمی و فعالان این حوزه خواهد شد چراکه باید باور کنیم ساخت داخل یک واقعیت است و انتخاب نیست و باید این مسیر را طی کنیم به آرمان های استقلال و خودکفایی دست یابیم و با وحدت و پیگیری مجدانه، هم قسم شویم که تا به نتیجه نهایی رسیدن از پا ننشینیم.

وطنی در پایان گفت: معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور آمادگی دارد تا با تمام ظرفیت در خدمت شرکت های دانش بنیان و سازندگان صنعت نفت برای رسیدن به نهایت خواسته در خودکفا شدن برسد.

محمدپور مدیرعامل انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در این مراسم با اشاره به رقم قابل توجه بانک صادرات در خصوص ارایه تسهیلات به صنعت‌گران گفت: ما انتظارش را نداشتیم که با این سرعت بانک صادرات به خواسته های صنعت‌گران لبیک بگوید که این خود جای امیدواری برای تمام فعالان صنعت نفت دارد.

وی افزود: با این تفاهمات و ارایه تسهیلات به جهت رفع مشکل نقدینگی در گردش سازندگان تجهیزات، به زودی شاهد رشد بیشتر سازندگان با توجه به حمایت های شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور خواهیم بود .