۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ساز مخالف روسیه برای کاهش بیشتر تولید نفت/بار سنگین بر دوش اوپک

۲۶ بهمن ۱۳۹۸، ۶:۱۰
کد خبر: 416974
ساز مخالف روسیه برای کاهش بیشتر تولید نفت/بار سنگین بر دوش اوپک

درحالی بازارهای جهانی نفت با انواع چالش های تهدید کننده قیمت روبرو هستند که شرکت های نفت روسیه تمایلی به کاهش بیشتر تولید نفت رضایت نمی دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین، هفته گذشته بود که کشورهای عضو اوپک در صدد برگزاری نشست اضطراری برای چاره اندیشی و بازگرداندن تعادل به بازار نفت و جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت ها بودند. در این زمان روسیه اعلام کرد که با زیر نظر داشتن آثار ویروس کرونا، پیشنهاد کمیته فنی اوپک و متحدانش را برای تعمیق کاهش تولید بررسی می‌کند.

کمیته فنی مشترک اوپک و متحدانش (JTC) پیشنهاد داده بود که افزون بر تمدید توافق پیشین اوپک و متحدانش مبنی بر کاهش عرضه نفت تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی، برای از بین بردن آثار منفی ویروس کرونا بر میزان تقاضای جهانی نفت خام، میزان کاهش تولید تشدید شود. این کمیته هفته گذشته پیشنهاد اولیه‌ای برای کاهش ۶۰۰ هزار بشکه دیگر از تولید این کشورها ارائه کرد.

در این بین با فروکش کردن تب شیوع ویریوس کرونا، ترمز سقوط آزاد قیمت کامودیتی ها کشیده شد. از این رو اکثر شرکت های بزرگ نفت روسیه ترجیح می‌دهند به جای کاهش بیشتر تولید، قرارداد کاهش تولید تمدید شود. همچنین معاون اول اجرایی شرکت لوک اویل گفت:« شرکت های نفت روسیه از تمدید قرارداد کاهش تولید تا پایان سه ماهه دوم سال جاری میلادی حمایت می کنند ولی بیشتر آنها موافق کاهش بیشتر تولید نیستد.» کرملین نیز در روز پنجشنبه اعلام کرد روسیه هنوز در مورد همکاری با سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در کاهش بیشتر تولید تصمیم گیری نکرده است.

زمان برگزاری صدوهفتادوهشتمین نشست اوپک به صورت فوق‌العاده و هشتمین نشست وزارتی مشترک اوپک و غیراوپک موسوم به «اوپک پلاس» در بیانیه پایانی نشست‌ وزارتی ۱۷۷ اوپک و هفتمین نشست مشترک اوپک و غیراوپک در دسامبر ۲۰۱۹، روزهای پنجم و ششم مارس (۱۵ و ۱۶ اسفندماه) تعیین شده است.