۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تولید اوپک بازهم عقب نشست/لیبی بیشترین کاهش تولید را تجربه کرد

۲۶ بهمن ۱۳۹۸، ۶:۰۰
کد خبر: 416973
تولید اوپک بازهم عقب نشست/لیبی بیشترین کاهش تولید را تجربه کرد

طبق آمار منتشر شده اخیر از سوی اوپک، تولید اعضای این گروه با 509 هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل مواجه شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، دبیرخانه اوپک در گزارش اخیر خود که آمار تولید نفت اعضای این سازمان در ماه ژانویه سال جاری را منتشر کرده، بازهم در آن پایبندی به کاهش تولید به چشم می خورد.

براساس این گزارش و منابع ثانویه اوپک تولید نفت اعضای اوپک در ماه ژانویه با کاهش 509 هزار بشکه در روز نسبت به ماه دسامبر 2019 به 28.86 میلیون بشکه در روز رسیده است.

در این بین بیشترین میزان کاهش تولید نفت مربوط به لیبی 344 هزار بشکه در روز بوده است. هفته پیش شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد تولید نفت این کشور تا 181576 بشکه در روز کاهش یافته است. تولید نفت در لیبی از 18 ژانویه به خاطر بسته شدن بنادر و میادین نفتی آن توسط نیروهای طرفدار خلیفه حفتر رو به کاهش است.

 گروه های قبیله ای وابسته به ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر پایانه های اصلی صادرات نفت این کشور را اشغال کرده و فعالیت در چندین میدان نفتی را متوقف ساخته اند. این در حالی است که پیش بینی می شود با از سر گیری دور جدید مذاکرات صلح طرف های درگیر جنگ داخلی لیبی، احتمالا روند تولید و فروش نفت این کشور تقویت شود. پیش بینی‌ها حاکی از آن است که با بازگشت تولید حدود یک میلیون بشکه‌ای نفت لیبی و مازاد عرضه فعلی در بازارهای جهانی،  قیمت‌ها دوباره با کاهش مواجه شوند.

از سوی دیگر مطابق با این گزارش عربستان با تولید 9 میلیون و 733 هزار بشکه در روز، عراق با 4 میلیون و 501 و امارات با 3 میلیون و 34 هزار بشکه در روز بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت اوپک به شمار می‌آیند.

گفتنی است تولید نفت ایران در اولین ماه سال میلادی با کاهش 9 هزار بشکه در روز، 2.086میلیون بشکه در روز بوده است.