۰ نفر

ثروت نفتی کشورهای عرب خلیج فارس در معرض خطر

۲۰ بهمن ۱۳۹۸، ۱۹:۴۷
کد خبر: 415955
ثروت نفتی کشورهای عرب خلیج فارس در معرض خطر

صندوق بین المللی پول هشدار داد: در صورتی که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روند اجرای اصلاحات اقتصادی را انجام ندهند تا 14سال گذشته کل ثروت نفتی خود را از دست خواهند داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، صندوق بین المللی پول هشدار داد در صورتی که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس سیاست اجرای اصلاحات اقتصادی را در پیش نگیرند، احتمالا تا 14 سال آینده تمام ثروت نفتی خود را از دست خواهند داد.
این صندوق با انتشار نتایج آخرین تحقیقات خود مدعی شد که با توجه به اوضاع مالی کنونی در منطقه خاورمیانه به احتمال زیاد تا سال 2034 یا حتی زودتر ثروت کشورهای عربی این منطقه از بین خواهد رفت و این کشورها از یک کشور ثروتمند به یک استقراض کننده کامل تبدیل خواهند شد.
صندوق بین المللی پول در این هشدار کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان و امارات را که در مجموع یک پنجم کل نفت جهان را تامین می کنند، خطاب قرار داده است.
این صندوق تاکید کرده است که اجرای برخی اصلاحات اقتصادی در این کشورها در مسیر درست قرار دارد اما آنها باید به اجرای آنها سرعت بخشند.
این اصلاحات شامل پایین آوردن تخصیص یارانه ها، بالا بردن قیمت حامل های انرژی، و همچنین اعمال مالیات بر ارزش افزوده و دیگر انواع مالیات است.
این صندوق در عین حال باز هم هشدار داده است اجرای این اقدامات می تواند عواقب اجتماعی- اقتصادی گسترده ای را در این کشورها در بر داشته و به کاهش اشتغال، درآمد خانوارها و فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری منجر شود.
صندوق بین المللی پول می گوید این انتظار وجود دارد که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اعمال این اصلاحات را در پیش گیرند چرا که بازار جهانی انرژی در آینده تغییرات بنیادی را تجربه خواهد کرد که دلیل این تغییرات رفتن کشورها به سمت انرژی های...