۰ نفر

برنامه عراق برای پایان دادن به واردات انرژی از ایران

۱۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۹:۳۱
کد خبر: 415473
برنامه عراق برای پایان دادن به واردات انرژی از ایران

سخنگوی وزارت برق عراق تاکید کرد که کشورش با اجرای طرح سوخت خود می‌تواند به واردات گاز و برق از ایران و دیگر کشور‌های همسایه پایان دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از برق نیوز، احمد العبادی، سخنگوی وزارت برق عراق صبح امروز (جمعه) ضمن تعیین زمان پایان واردات گاز و برق از کشور‌های همسایه، جزئیات تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر واردات گاز کشورش را توضیح داد.
سخنگوی وزارت برق عراق در این باره اظهار داشت: بر اساس تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این کشور حق ندارد به هیچ یک از کشور‌های جهان از جمله عراق گاز و فرآورده‌های نفتی صادر کند.
العبادی در ادامه تصریح کرد: وزارت برق پیشتر از نظر فنی و خدماتی توضیح داده که توقف وارادات گاز و انرژی از ایران بر شبکه برق کشور و ساعات تامین برق تاثیر منفی می‌گذارد؛ عراق نزدیک به چهار هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار مگاوات برق را از گاز ایران و نزدیک به هزار و ۱۰۰ تا هزار و ۲۰۰ مگاوات برق را نیز از این کشور تامین می‌کند.
سخنگوی وزارت برق عراق در این باره افزود: وزارتخانه با هماهنگی وزارت امور خارجه و در یک یادداشت رسمی، لزوم ادامه واردات گاز و برق از ایران را به اطلاع طرف آمریکایی رساند؛ تعامل مالی با طرف ایرانی نیز نه با ارز بلکه با واحد پول عراق انجام می‌گردد جایی که پول در بانک‌های ایرانی که با دلار تعامل نمی‌کنند، گذاشته می‌شود.
العبادی با اشاره به این که طرف آمریکایی با مستثنی ساختن عراق از تحریم‌های خود علیه ایران موافقت کرده، خاطر نشان ساخت: عراق به مدت زمان تعیین شده برای خود در رابطه با استثنا پایبند است و در صورت پایان این مدت نیز وزارت برق می‌تواند درخواست تمدید مدت معافیت را به طرف آمریکایی ابلاغ کند تا این مسئله روی شبکه ملی برق و ساعات تامین آن تاثیر نگذارد.
سخنگوی وزارت برق عراق در پایان نیز عنوان کرد: عراق شروع به کار با طرح سوخت کرده به ویژه از آن که هیئت دولت با پنجمین دوره واگذاری مجوز جهت بهره برداری از میدان‌های گازی استان دیاله و همچنین بازسازی خط لوله انتقال آن موافقت کرده و این اقدام می‌تواند به تولید نزدیک به ۷۵۰ میلیون متر مکعب گاز منجر شود؛ در صورت اتمام اجرای طرح سوخت نیز عراق از واردات گاز و انرژی از کشور‌های همسایه دست خواهد کشید.
این در حالی است که روزنامه وال استریت ژورنال روز گذشته از برخی مقام‌های آمریکایی و عراقی نقل کرده بود که واشنگتن بار دیگر بغداد را برای واردات گاز و برق از ایران، از تحریم‌های علیه تهران معاف می‌کند.
در حالی که دوره معافیت کنونی عراق از تحریم‌های آمریکا علیه ایران هفته آینده به پایان می‌رسد، واشنگتن ضمن تمدید آن همزمان از بغداد درخواست کرده که برای دستیابی به استقلال و خودکفایی در زمینه تامین گاز و برق، با شرکت‌های آمریکایی قرارداد امضا کند.