۰ نفر

آغاز ثبت‌نام سرمایه‌گذاران برای ساخت پتروپالایشگاه‌ها از ۲۹بهمن

۱۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۵۳
کد خبر: 414929
آغاز ثبت‌نام سرمایه‌گذاران برای ساخت پتروپالایشگاه‌ها از ۲۹بهمن

معاون برنامه ریزی وزارت نفت از انتشار فراخوان مشارکت بخش خصوصی در ساخت پتروپالایشگاه ها خبر داد و گفت: سرمایه گذاران می توانند درخواست اولیه خود را در روزهای ۲۹ بهمن تا پایان وقت اداری ۱۷ اسفند ماه سال جاری به این وزارتخانه اعلام کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، هوشنگ فلاحتیان در مصاحبه با رادیو با بیان این که وزارت نفت از توسعه پالایشگاه ها و پترو پالایشگاه ها با استفاده از سرمایه مردمی در کشور حمایت می کند افزود: پترو پالایشگاه ها راهبردی برای بی اثرکردن تحریم های نفتی، تغییر رویکرد از خام فروشی به سمت فرآورده فروشی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر است.

وی ادامه داد: قانون حمایت از سرمایه گذاری مردمی برای احداث پالایشگاه ها و پتروپالایشگاه ها پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی بنا شد در مدت دو ماه آئین نامه اجرایی مربوطه از سوی وزارت نفت تقدیم هیئت وزیران شود و پس از تصویب آئین نامه اجرایی دولت یک ماه به وزارت نفت فرصت داد نسبت به اعلام فراخوان عمومی نسبت به جذب سرمایه گذاران بخش غیر دولتی برای احداث پالایشگاه ها و پترو پالایشگاه های مورد نظر اقدام کند.

معاون برنامه ریزی وزارت نفت گفت: علی رغم اینکه دولت در آئین نامه اجرایی 30 روز به وزارت نفت مهلت داده بود اما این وزارتخانه در مدت 13 روز همه مقدمات کار را فراهم و در نهایت شامگاه یکشنبه سیزدهم بهمن ماه سال جاری فراخوان مزبور را در سایت وزارتخانه اعلان عمومی کرد.

وی افزود: تمامی اقدامات و شرح فرآیند اجرای ارسال در خواست سرمایه گذاران در تارنمایی وزارت نفت درج شده است.

فلاحتیان اظهارداشت: وزارت نفت از تمامی سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی که دارای توانایی فنی و مالی لازم هستند دعوت به عمل می‌آورد تا با هدف ایجاد تاسیسات پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی با ضریب پیچیدگی بالا در سواحل کشور (نواری در خشکی تا فاصله 20 کیلومتری از دریا) درخواست اولیه خود را براساس فرمت ارائه شده درتارنمای مزبور از حد فاصل بین روزهای 29 بهمن تا پایان وقت اداری 17 اسفند ماه سال جاری به این وزارتخانه ارائه کنند.

وی ادامه داد: حدفاصل روزهای 24 تا 28 اسفند ماه سال جاری کد کاربری و رمز عبور در اختیار متقاضیان قرار می گیرد تا بتوانند مدارک و مستندات خود را در سایت مربوطه بارگذاری نمایند.

معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی گفت: متقاضیان سرمایه گذاری در پروژه های پالایشگاهی و پترو پالایشگاهی تا 31 اردیبهشت ماه سال 1399 فرصت دارند نسبت به بارگذاری مدارک و مستندات خود اقدام کنند.

وی افزود: مدارک و مستندات مورد نیاز در سایت وزارت نفت درج شده است.

فلاحتیان تصریح کرد: بررسی مدارک و مستندات متقاضیان سرمایه گذاری در پروژه های مدنظر نیز از یکم خرداد ماه سال آینده آغاز خواهد شد.

وی اذعان داشت: قانونگذار در قالب آئین نامه اجرایی به وزارت نفت 60 روز کاری فرصت داده تا اسناد و مدارک مورد نیاز متقاضیان را بررسی کند.

معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی ادامه داد: متقاضیانی که مدارک لازم را بصورت کامل ارائه و مورد پذیرش قرارگیرند مجوز ها ی لازم در مدت 20 روز صادر تا بتوانند پروژه های مربوطه را هرچه سریعتر اجرایی کنند.

وی گفت: این پروژه ها در قالب آئین نامه اجرایی بناست در سواحل در عمق حداکثر 20 کیلومتری احداث شوند بنابراین موقعیت استقرار این پالایشگاه ها و پترو پالایشگاه ها به گونه ای باید انتخاب شود که با حداقل هزینه بتوان خوراک مورد نیاز را آنها تامین کرد.

فلاحتیان افزود: بر اساس آئین نامه اجرایی تا میزانی که جبران کند هزینه های سرمایه گذاری مورد نیاز برای انتقال این قضیه وزارت نفت به آنها تنفس خوراک در قالب سرمایه گذاری اصلی را خواهد داد.

وی اضافه کرد: سرمایه گذاران می توانند تاسیسات مربوط به انتقال خوراک را بطور مستقل احداث کنند و وزارتخانه مجموع سرمایه گذاری که افراد در این زمینه انجام خواهند داد به عنوان سرمایه گذاری ارزش گذاری شده مثل سایر تاسیسات پترو پالایشگاه ها محسوب خواهد کرد و معادل همان رقم خوراک نسیه به آنان می دهد که این می تواندتا سقف 10 درصد سرمایه گذاری باشد.