۰ نفر

آیا اوپک از پس دشمن جدید برخواهد آمد؟

۱۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۷:۱۶
کد خبر: 413930
آیا اوپک از پس دشمن جدید برخواهد آمد؟

اوپک و متحدانش ممکن است به زودی برای مذاکره درباره کاهش بیشتر تولید نفت به منظور خنثی کردن تاثیر شیوع ویروس کرونای جدید بر تقاضا و قیمتهای نفت دیدار کنند.

 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، قیمتهای نفت که در اوایل ژانویه تحت تاثیر تنشهای ژئوپلیتیکی جهش پیدا کرده بودند و با انتظار بازار برای بهبود رشد اقتصاد جهانی پس از امضای توافق تجاری آمریکا و چین روند افزایشی داشتند تحت تاثیر شیوع ویروس مرگبار در چین افت ماهانه شدیدی را ثبت کردند و به پایین ترین حد خود در چند ماه گذشته نزول کردند. قیمت نفت برنت از بالای ۶۵ دلار در ۲۰ ژانویه به حدود ۵۸ دلار نزول کرد.

جان کیلداف، از شرکای شرکت "اگین کپیتال" در این باره گفت: آسیب دیدن تقاضای چین برای نفت، بدترین سناریو برای اوپک است و ممکن است این گروه تاریخ برگزاری نشست خود را جلو بیاندازد و حتی بر اساس شرایط اضطراری، کاهش تولید بیشتری صورت دهد.

مقامات اوپک قرار بوده در اوایل مارس با روسیه و سایر تولیدکنندگان متحدانشان دیدار کنند و اکنون بازار گمانه زنی می‌کند که آیا این تولیدکنندگان کاهش تولید بزرگتری صورت خواهند داد تا ثبات بازار را حفظ کنند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز جمعه گفت روسیه آماده است زمان نشست با اوپک و سایر متحدانش را از مارس به فوریه تغییر دهد و وی سرگرم مذاکره با عربستان سعودی است اما کشورهای تولیدکننده نفت به زمان بیشتری برای ارزیابی و تصمیم گیری درباره زمان نشست خود نیاز دارند.

گمانه زنی‌هایی درباره برگزاری نشست اوپک پلاس تا هفته آینده وجود دارد. هلیما کرافت، مدیر تحقیقات کالای جهانی در شرکت آر بی سی گفت: اگر نشستی زودهنگام برگزار شود در این صورت باید کاری انجام شود.

افت قیمت نفت حیرت انگیز بوده زیرا در حالی روی داده که تولید نفت لیبی به دلیل مسدود شدن خطوط لوله در این کشور، به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که جلو انداختن نشست اوپک اقدام مثبتی نخواهد بود. تحلیلگران کومرس بانک در یادداشتی نوشتند: ما بر این باوریم که جلو انداختن زمان برگزاری نشست اوپک پلاس اقدام سازنده‌ای نخواهد بود و ممکن است از سوی بازار به عنوان یک واکنش وحشت زده تفسیر شود و نتیجه عکسی داشته باشد. بعلاوه در مقطع فعلی ارزیابی دقیق میزان آسیب ویروس کرونا بر تقاضا امکان پذیر نیست و ارزیابیها از صدها هزار تا یک میلیون بشکه در روز در سه ماهه نخست سال میلادی جاری متغیر است.

خبرگزاری ریا به نقل از نواک نوشت: ما می توانیم زودتر دیدار کنیم و این موضوع اصلا مشکلی نیست.

اینترفکس هم به نقل از نواک نوشت: ما با وزیر انرژی عربستان سعودی چندین بار صحبت کرده‌ایم. روز گذشته یک ساعت و امروز نیم ساعت صحبت کردیم. ما درباره این موضوع به طور جدی بحث می‌کنیم. در مجموع ما آماده هستیم به سرعت در برابر چنین مسائلی واکنش نشان دهیم. ما نیاز داریم وضعیت را ارزیابی کنیم و به مدت چند روز دیگر به رصد اوضاع ادامه دهیم.

روسیه روز جمعه دو مورد نخست ابتلا به ویروس کرونا را گزارش و پروازهای مستقیم به چین که بزرگترین شریک تجاری این کشور است را محدود کرد.

اوپک و متحدانش در قالب گروه اوپک پلاس در حال حاضر سرگرم اجرای دور جدید کاهش تولید به میزان ۱.۷ میلیون بشکه در روز تا مارس هستند تا با مازاد عرضه مقابله کنند. ایران، لیبی و ونزوئلا از مشارکت در این پیمان معاف شدند. سهم اوپک از این کاهش تولید حدود ۱.۱۷ میلیون بشکه بوده است.

منابع آگاه در اوپک که مایل نبودند نامشان فاش شود به "اس اند پی گلوبال پلاتس" اظهار کرده‌اند اعضای اوپک در حال بررسی کاهش بیشتر تولید نفت یا تمدید مدت اجرای پیمان فعلی تا ژوئن در واکنش به افت شدیدی هستند که قیمتهای نفت به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا در چین پیدا کرده‌اند.

کاهش تولید اوپک رکورد جدید زد

در این بین نتایج نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در ژانویه به پایین‌ترین حد در چند سال اخیر نزول کرده است و نرخ پایبندی اوپک و متحدانش به پیمان کاهش تولید به دلیل افت عرضه لیبی جهش پیدا کرد.

بنا بر این نظرسنجی، ۱۳ کشور عضو اوپک در ژانویه ۲۸.۳۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کردند که ۶۴۰ هزار بشکه در روز کمتر از آمار دسامبر بود.

تولید نفت اوپک در ژانویه پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۰۹ بوده است که این گروه بزرگترین کاهش تولید را به دلیل بحران مالی انجام داده بود.

تولید نفت در لیبی به دلیل مسدود شدن بنادر و میادین توسط نیروهای وفادار به ژنرال خلیفه حفتر به شدت افت کرده است و تولید این کشور طی ژانویه ۷۶۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با ۱.۱۵ میلیون بشکه در روز در دسامبر بود. عربستان سعودی با هدف تقویت قیمتها، تولیدش را به صورت داوطلبانه بیش از میزان دسامبر کاهش داد و امارات متحده عربی هم کاهش تولیدش بالاتر از سقف تعیین شده بود. در ژانویه نیجریه و عراق در انجام تعهداتشان نسبت به سال ۲۰۱۹ پیشرفت داشتند و با وجود کاهش تولیدی که صورت دادند همچنان باید تلاش کنند تا به تعهداتشان در ماه بعد عمل کنند. در میان سایر اعضای اوپک، ونزوئلا که تحت تحریمهای آمریکا قرار دارد موفق شد تولیدش را در ژانویه اندکی افزایش دهد و تولید ایران باثبات بود. اکوادور اوپک را در پایان سال ۲۰۱۹ ترک کرد و تولید اوپک را به میزان حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز پایین آورد. تولید این کشور در آمار دسامبر به منظور مقایسه راحت‌تر تولید سایر اعضا حذف شود.

پیش بینی بازار از قیمت نفت و واکنش اوپک

تحلیلگران بر این باورند که قیمت نفت امسال تحت تاثیر ریسکهای ژئوپلیتیکی و توافق کاهش تولید اوپک که رشد فزاینده عرضه از سوی سایر تولیدکنندگان را جبران خواهد کرد، در سطح فعلی حمایت می‌شوند.

نظرسنجی رویترز از ۵۰ اقتصاددان و تحلیلگر که پیش از شیوع ویروس کرونا انجام گرفت، نشان داد میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۰ به ۶۳ دلارو ۴۸ سنت و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به ۵۸ دلار و ۲۲ سنت می رسد.

میانگین قیمت نفت برنت از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون ۶۳ دلار و ۷۶ سنت بوده است.

قیمتهای نفت اوایل ژانویه پس از افزایش تنشهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه جهش پیدا کرده بود اما عمر این افزایش موقتی بود. کایلین بیرچ، تحلیلگر واحد اینتلیجنس اکونومیست در این باره گفت: تشدید تنشها در خاورمیانه قیمتها را تحت فشار صعودی قرار خواهد داد. اما قیمتها اکنون تحت تاثیر هراس از تاثیر منفی شیوع ویروس کرونا بر رشد اقتصادی و تقاضای جهانی برای نفت به پایینترین حد خود از اکتبر نزول کرده است اما کاهش بیشتر قیمت نفت به دلیل تولید پایینتر اوپک محدود خواهد شد.

ادوارد مویا، تحلیلگر شرکت OANDA در این باره گفت: اوپک به متوازن کردن بازار نفت در سال ۲۰۲۰ نزدیک خواهد شد و کاهش بیشتر از حد انتظار تولید نفت این گروه از بازار نفت پشتیبانی کرده و کمک می کند درباره افزایش تولید غیراوپک منعطف بماند.

اکثر نظرسنجی شوندگان انتظار دارند اوپک و متحدانش شامل روسیه توافق کاهش تولید فعلی خود را که در مارس منقضی می‌شود، تمدید کنند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرد تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۲۰ به رکورد ۱۳.۳۰ میلیون بشکه در روز صعود خواهد کرد.

به گفته تحلیلگران، رشد عرضه غیراوپک می تواند تاثیر ناشی از تسهیل تنشهای تجاری آمریکا و چین روی قیمتهای نفت را خنثی کند.

چین و آمریکا فاز اول توافق تجاری را امضا کرده اند که تحت آن چین قول داده است بیش از ۵۰ میلیارد دلار محصولات انرژی آمریکایی را در دو سال آینده خریداری کند.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران انتظار دارند تقاضای جهانی برای نفت امسال حدود ۰.۸ تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز رشد کند در حالی که دورنمای آژانس بین المللی انرژی از دورنمای تقاضا برای نفت ۱.۲ میلیون بشکه در روز است.