۰ نفر

تایید رسمی لغو تحریم‌های آمریکا علیه نفتکش‌های چینی

۱۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۷:۱۳
کد خبر: 413929
تایید رسمی لغو تحریم‌های آمریکا علیه نفتکش‌های چینی

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد تحریمها علیه شرکتهای وابسته به کاسکو که بزرگترین شرکت کشتیرانی چین است، برداشته شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد شرکتهای وابسته به کاسکو از فهرست تحریمهای دفتر کنترل داراییهای خارجی این وزارتخانه حذف شده اند.

وزارت خزانه داری آمریکا در ۲۵ سپتامبر شرکت کاسکو شیپینگ تانکر دالیان و شرکت CSTSS را به دلیل تجارت نفت با ایران هدف تحریم قرار داده بود.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت: ما به چین و همه کشورها می‌گوییم: بدانید ما هر گونه نقض فعالیتهای تحت تحریم را مجازات خواهیم کرد.

کاسکو شیپینگ بیش از پنج درصد ناوگان ابرنفتکشهای جهان را در کنترل دارد و تحریمهایی که در سپتامبر علیه این شرکت وضع شد باعث شد نرخ حمل محموله توسط ابرنفتکشها افزایش سرسام آوری پیدا کرده بود.

بازار نفتکش به اخبار تحریمهای کاسکو به شدت واکنش نشان داد و هزینه حمل محموله از گلف کاست آمریکا به چین در ۱۴ اکتبر به رکورد ۲۱ میلیون دلار رسید و از اواسط سپتامبر ۲۰۱۹ تا ژانویه ۲۰۲۰ نرخ حمل محموله در این مسیر به پایین ۹.۵ میلیون دلار نرسید.

با این همه نرخ کرایه این کشتی‌ها در یک هفته گذشته برای مسیر گلف کاست آمریکا به چین ۱۸ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین حد از زمان اعلام تحریمهای علیه کاسکو در اواخر سپتامبر سال گذشته رسید.

بر اساس گزارش پلاتس، معلوم نیست چرا وزارت خزانه داری آمریکا این تحریمها را لغو کرده است. مقامات خزانه داری حاضر به اظهارنظر در این باره نشدند.

وزارت خزانه داری پیش از این دو بار معافیت صادر کرده تا به شرکتها اجازه دهد قراردادهایشان با واحدهای کاسکو را به پایان برسانند که آخرین معافیت در چهارم فوریه منقضی می‌شود.

آمار گمرکی چین نشان داد این کشور در سال میلادی گذشته ۱۴.۷۷ میلیون تن معادل ۲۹۵ هزار و ۴۰۰ بشکه در روز نفت ایران را خریداری کرده که نصف واردات سال ۲۰۱۸ بوده است.

تنشها میان واشنگتن و پکن با امضای فاز اول توافق تجاری تسهیل شده است. بنا بر اظهارات یک منبع آگاه و آشنا به مواضع دولت چین، یک مقام بلندپایه چینی موضوع شرکت کاسکو را در مذاکرات تجاری مطرح کرده بود.