۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

اوپک پلاس هم از شیوع کرونا نگران شد/ نشست اضطراری اوپک در اسفندماه

۱۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۳:۵۵
کد خبر: 413866
اوپک پلاس هم از شیوع کرونا نگران شد/ نشست اضطراری اوپک در اسفندماه

در پی شیوع ویروس کرونا و افزایش نگرانی ها از کاهش تقاضای نفت، سرانجام روسیه که تنها مخالف برگزاری نشست اضطراری اوپک پلاس بود، برای برپایی این جلسه اعلام امادگی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ تولید نفت اوپک در ژانویه به پایین ترین حد طی چند سال گذشته رسید از عمده دالیل این موضوع، پایبندی بیش از حد عربستان و سایر اعضای اوپک به پیمان کاهش تولید نفت و همچنین افت عرضه از سوی لیبی بود.

 سیزده عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت به طور متوسط در ماه ژانویه 28.35 میلیون بشکه در روز تولید کردند که 640 هزار بشکه از رقم تولید دسامبر پایین تر است.

 علیرغم کاهش عرضه نفت، قیمت آن به خاطر نگرانی از تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تقاضای نفت چین، به زیر دلار در هر بشکه رسیده است. قیمت سبد نفتی این سازمان دیروز به 58 دلار و 80 سنت رسید، در حالی‌که روز چهارشنبه (نهم بهمن‌ماه) 61 دلار و چهار سنت بوده است.

سبدنفتی اوپک شامل 13 نوع نفت‌خام اعضای این سازمان از جمله مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، سبک رابی گابن، میناس اندونزی، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السدر لیبی، سبک بونی نیجریه، سبک عربی عربستان، موربان امارات، مری ونزوئلا و جنو کنگو است.

اوپک، روسیه و سایر متحدان در ائتلافی موسوم به اوپک پلاس توافق کرده‌اند از اول ژانویه 2020 تولید نفت را 500 هزار بشکه دیگر پایین بیاورند. سهم اوپک از این کاهش تولید حدود 1.17 میلیون بشکه در روز است که توسط ده عضو آن به جز ایران، لیبی و ونزوئلا اجرایی می شود.

از این رو ، وزیر انرژی روسیه نیز روز گذشته اعلام کرد که روسیه برای برگزاری پیش از موعد نشست اوپک در ماه فوریه، به‌منظور بررسی آثار ویروس کرونا بر مقدار تقاضای جهانی نفت آماده است.

نواک اظهار کرد که در این باره  گفت‌وگوهایی با عربستان سعودی داشته‌ است و کشورهای تولیدکننده نفت برای ارزیابی آثار این ویروس بر شرایط بازارهای جهانی نفت خام و تصمیم‌گیری درباره زمان برگزاری این نشست چند روز وقت لازم دارند.

تحلیلگران اعلام کردند که شیوع ویروس کرونا در چین می‌تواند سبب کاهش تقاضای روزانه بیش از 250 هزار بشکه،‌ در سه ماه نخست سال 2020 شود. این در حالی است که قیمت نفت به دلیل عرضه مازاد همچنان روند کاهشی دارد.

صدوهفتادوهشتمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک به‌صورت فوق‌العاده و هشتمین نشست وزارتی مشترک اوپک و غیراوپک طبق برنامه از پیش تعیین شده قرار است پنجم و ششم مارس (15 و 16 اسفندماه) برگزار شود.