۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رکود عمیق اقتصادی در انتظار آمریکای لاتین/ بارگیری محموله‌های نفتی به مقصد چین صفر شد

۱۱ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۴۹
کد خبر: 413666
رکود عمیق اقتصادی در انتظار آمریکای لاتین/ بارگیری محموله‌های نفتی به مقصد چین صفر شد

در پی عمیق تر شدن بحران ویروس کرونا، فروش و بارگیری محموله های نفتی آمریکای لاتین به مقصد چین در هفته جاری متوقف شده است.

 اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ این روزها دومین وارد کننده بزرگ نفت دنیا در حال دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا است، ویروسی که نه تنها افراد بلکه اقتصاد چین را نیز درگیر کرده که البته این موضوع تاثیر جدی بر روند رشد اقتصاد جهانی در آینده نزدیک خواهد داشت. یکی از این مناطق در خطر رکود، اقتصاد نوظهور کشورهای آمریکای لاتین است.

چراکه آمریکای لاتین یکی از منابع تامین کننده نفت خام چین به حساب می آید که در روزهای اخیر گزارش هایی مبنی بر افت شدید صادرات نفت به مقصد چین را گزارش کرده تا جایی که برزیل وکلمبیا در هفته گذشته هیچ محموله نفتی را به مقصد چین بارگیری نکرده اند.

این درحالی است که پالایشگاه های چینی اعلام داشته اند هیچ محموله نفتی را که قرار به دریافت در ماه فووریه باشد، فسخ یا به تعویق نیانداخته اند.

گفتنی است این ویروس تاکنون جان 180 نفر را گرفته و بالغ بر 8000 هزار نفر را آلوده کرده است. این شیوع گسترده ویروس سبب شد تا معاملات نفت خام بدترین ماه معاملاتی خود را از ماه می سال گذشته تجربه کرده و سران کشورهای عضواوپک در جهت حمایت از قیمت نفت، تصمیم به برگزاری نشست اضطراری در ماه فووریه داشته باشند.

از سویی دیگر پالایشگاه های چینی که قریب به 30 درصد از نفت خام  آمریکای لایتن را خریداری می کنند، انتظار دارند باتوجه به محدودیت های مسافرتی و افت تقاضا برای انواع سوخت، با کاهش تقاضا روبرو شوند. این درحالی است که باتوجه به رشد اقتصادی سریع چین  در سال های اخیر، سهم مصرف این کشور از نفت خام از سال 2003 تاکنون به بیش از دو برابر افزایش یافته است. پس از چین، آمریکا بیشترین نفت خام را از کشورهای آمریکای لاتین خریداری می کند.

قابل ذکر است، پس از اعمال تحریم های سنگین علیه ونزوئلا، برزیل به اصلی ترین تامین کننده نفت چین در آمریکای لاتین تبدیل شده است. از این رو به نظر می رسد با تدوام روند شیوع ویروس کرونا وافت تقاضای نفت خام از سوی چین، برزیل با رکود اقتصادی عمیقی روبرو شود.

19