۰ نفر

تندباد استان مرکزی را فرا می‌گیرد

۱۰ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۰۲
کد خبر: 413462
تندباد استان مرکزی را فرا می‌گیرد

کارشناس واحد پیشی‌بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی گفت: بر اثر نفوذ یک سامانه سرد بارشی از نواحی شمال غربی و غرب در اواخر وقت پنجشنبه به کشور، استان مرکزی در ۲ روز آینده شاهد پدیده تندباد و بارش پراکنده برف در مناطق مختلف خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «محمد احمدی» افزود: این سامانه سرد بارشی تغذیه رطوبتی بالایی  ندارد بنابرین بارش سنگین رخ نخواهد داد و از سوی دیگر سرعت عبور بالایی  دارد و دامنه تاثیرات آن کوتاه مدت است.

وی توضیح داد: بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی هوا، تخمین زده شده حداکثر سرعت تندباد احتمالی در این استان در ۲ روز آتی ۸۰ کیلومتر بر ساعت باشد و افت دما به شکل گسترده رخ نمی‌دهد اما به‌تدریج شنبه بر ابرناکی هوای استان افزوده شده و رگبارهای پراکنده برف در نقاط مختلف استان رخ می‌دهد.

کارشناس واحد پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی خاطرنشان کرد: تاثیرات این موج بارشی در اغلب مناطق استان به‌صورت بارش پراکنده برف است اما ،پیش‌بینی می‌شود که نواحی غربی استان بیشتر از آن متاثر شود.

احمدی اظهار کرد: کمیته و بیشینه دمای هوای اراک در شبانه روز اخیر به ترتیب منفی پنج و هشت درجه بالای صفر بوده که کمینه آن نسبت به روز قبل ۶ درجه افزایش دارد و بیشینه آن با ۲ درجه افزایش همراه بوده است.

وی یادآور شد: گرمترین شهرستان استان در شبانه روز اخیر دلیجان با یازده درجه بالای صفر و سردترین نقطه غرق‌آباد از توابع ساوه با منفی ۶ درجه گزارش شده است.

این کارشناس هواشناسی توصیه کرد: با توجه به اینکه احتمال بروز تندباد و خسارت به بخش‌های زیربنایی و زیر ساختی در استان وجود دارد نیاز است که حوزه بحران پیش‌آمادگی لازم را داشته باشد.

استان مرکزی بین عرض جغرافیایی ۳۳ درجه و ۳۰ دقیقه تا ۳۵ درجه و ۳۵ دقیقه ، طول جغرافیایی ۴۸ درجه و ۵۷ دقیقه تا ۵۱ درجه طول شرقی نصف النهار گرینویچ واقع شده که از شمال به استان های تهران و قزوین و از غرب به استان همدان از جنوب به استان لرستان و از شرق به استان تهران و قم و اصفهان محدود است.

مساحت این استان ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع است که کمتر از ۲ درصد مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده  و پست‌ترین نقطه آن دشت ساوه با ارتفاع کمتر از یک‌هزار و ۲۰۰ متر و بلندترین نقطه قله شهباز از رشته کوههای راسوند در جنوب غربی با ارتفاع سه هزار و ۳۸۸ متر از سطح دریا است.

با توجه به توپوگرافی استان در حدود ۷۵ درصد مساحت استان کوهستانی و ۲۵ درصد آن دشت است و شهر اراک به‌عنوان  مرکز استان مرکزی با ارتفاع یک‌هزار و ۷۰۸ متر از سطح دریا و طول جغرافیای ۴۹ درجه و ۴۶ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۴ درجه ۰۶ دقیقه شمالی قرارداد.

متوسط بارندگی سال زراعی ۸.۳۱۱ میلی متر که بیشترین بارندگی ۸.۴۸۵ میلی‌متر در سال زراعی ۷۱ و کمترین بارندگی ۴.۱۵۴ میلی‌متر در سال زراعی ۷۸ بوده است.

اقلیم شهر اراک بر اساس طبقه‌بندی دومارتن نیمه خشک و بر اساس طبقه‌بندی آمبرژه خشک و سرد است.