۰ نفر

احتمال برگزاری نشست اضطراری اوپک به خاطر کرونا

۱۰ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۴۸
کد خبر: 413458
احتمال برگزاری نشست اضطراری اوپک به خاطر کرونا

اوپک در حال بررسی برگزاری نشست خود زودتر از تاریخ پنجم و ششم مارس به منظور بررسی تاثیر شیوع ویروس کرونا در چین بر بازار نفت است.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمد ارکاب، وزیر انرژی الجزایر و رییس فعلی اوپک اظهار کرده که تصمیم در این باره در روزهای آینده گرفته می‌شود. احتمال دارد که نشست اوپک زودتر برگزار شود و به جای اوایل مارس، در فوریه باشد تا مقامات این گروه بتوانند راههای تضمین توازن بازار نفت را بررسی کنند.

اوپک و ۱۰ تولیدکننده غیراوپک که گروه اوپک پلاس را تشکیل می‌دهند، در دسامبر موافقت کردند تولیدشان را ۱.۷ میلیون بشکه در روز در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ محدود کنند و در پنجم و ششم مارس برای بررسی گام بعدی خود دیدار کنند.

اما با شیوع ویروس کرونا در چین که باعث نگرانیها نسبت به وضعیت اقتصاد چین و تقاضا برای سوخت جت شده و در نتیجه قیمتهای نفت به شدت افت کرده است، به نظر می رسد اوپک ناچار است سریع‌تر اقدام کند و منابع آگاه اظهار کرده اند که این گروه در حال بررسی گزینه کاهش بیشتر تولید نفت است.

یک مقام آگاه در اوپک به پلاتس گفت: دبیرخانه اوپک در حال آماده سازی گزارشی درباره تاثیر ویروس کرونا برای اعضای خود است.

بر اساس گزارش پلاتس، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی دوشنبه هفته جاری به منظور آرام کردن بازار که از تاثیر اقتصادی این ویروس به وحشت افتاده است، در بیانیه ای اعلام کرده بود کشورش از توانایی و انعطاف پذیری برخوردار است تا با انجام اقدامات لازم برای حمایت از ثبات بازار نفت، به هرگونه تحولی واکنش نشان دهد. عربستان سعودی تحولات بازار نفت را که ناشی از انتظارات منفی درباره تاثیر اپیدمی ویروس کرونا بر اقتصاد چین و جهان است، به دقت زیرنظر دارد. تاثیر این ویروس روی بازارهای جهانی از جمله نفت و کالاهای دیگر ناشی از عوامل روانی و انتظارات بی نهایت منفی است که برخی از فعالان بازار با وجود تاثیر محدود این اپیدمی روی تقاضای جهانی برای نفت پیدا کرده‌اند.

طبق آمار رسمی، چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است در سال ۲۰۱۹ به طور میانگین ۱۰.۱۶ میلیون بشکه در روز نفت وارد کرد. مقامات چینی شهرها را برای مهار شیوع اپیدمی جدید که به کشورهایی نظیر آمریکا و کانادا رسیده است، قرنطینه کرده‌اند. این ویروس باعث وحشت در بازار شده زیرا به سرعت در حال گسترش است و شناخت چندانی از آن وجود ندارد. این ویروس تاکنون جان ۱۷۰ نفر را گرفته و حدود ۶۰۰۰ نفر را در چین مبتلا کرده است و شیوع آن برگزاری جشنهای سال نوی چین را محدود کرده است؛ در حالی که انتظار می‌رفت صدها میلیون نفر به سفر در این کشور بپردازند. بسیاری از پروازها از مبدا و به مقصد چین لغو شده اند. دولت چین به عنوان یک اقدام بازدارنده، تعطیلات را تا دوم فوریه تمدید کرده است. در حال حاضر دورنمای تقاضای چین برای نفت تحت بازبینی قرار دارد و ممکن است در هفته های آینده تغییراتی پیدا کند.