۰ نفر

پاسخ وزیر نفت به سوالی درباره سهمیه بنزین نوروزی

۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۳۶
کد خبر: 412533
پاسخ وزیر نفت به سوالی درباره سهمیه بنزین نوروزی

وزیر نفت درباره سهمیه بنزین نوروز نیز گفت: هنوز تصمیمی به وزارت‌نفت ابلاغ نشده است. در دولت و مجلس مباحثی مطرح شده اما هنوز نمی‌دانیم به نتیجه برسند یا خیر.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا،  بیژن نامدار زنگنه شامگاه شنبه در حاشیه جلسه با روسای دانشگاه‌ها در جمع خبرنگاران اظهارکرد: دانشگاه‌های معتبر کشور همچون دانشگاه تهران – انستیتو نفت – دانشگاه شریف، امیر کبیر، دانشگاه صنعت نفت، دانشگاه شیراز، علوم تحقیقات و پژوهشگاه صنعت نفت که در بخش بالادست فعالیت دارند قراردادهایی منعقد شده و هدف از این قراردادها این است که مشکلات میدان طرف مطالعه خود را حل کنند و در نهایت منجر به افزایش تولید نفت در این میادین شوند.

وزیر نفت با اشاره به تعهد دانشگاه تهران گفت: به گفته رئیس این دانشگاه بازیافت نفت از لایه سروک میدان آزادگان تا ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت یعنی ۵/۳ میلیارد بشکه افزایش تولید نفت قابل برداشت از این لایه خواهیم داشت.

زنگنه با اشاره به اینکه علاوه بر افزایش تولید که در مخازن نفتی حاصل خواهد شد، دانشجویان و اساتید نیز صاحب فناوری و فناوری می‌شوند، گفت: این موضوع برای آینده کشور مفید خواهند بود.

وی تاکید کرد: در بحث مالی نیز با وجود مشکلاتی که داریم سعی شده به‌طور سخاوتمندانه‌ای حمایت مالی از دانشگاه‌ها داشته باشیم.

به گفته زنگنه، دو جهش در صنعت پتروشیمی تعریف شده که در جهش دوم تا سال ۱۴۰۰ به تولید ۱۰۰ میلیون تن به ارزش ۲۷ میلیارد دلار و در جهش سوم از ۱۴۰۰ به بعد به تولید حدود ۱۳۷ میلیون و به ارزش ۳۷ میلیارد دلار خواهیم رسید.

وی با اشاره به برنامه تولید گاز در کشور گفت: به‌زودی رکورد یک میلیارد مترمکعب را می‌شکنیم، هر چند مردم هم در مصرف کوتاهی نمی‌کنند.

زنگنه در ادامه به توسعه فاز ۱۱ و برنامه احداث ایستگاه تقویت فشار اشاره کرد، افزود: کار توسعه فاز ۱۱ توسط شرکت پتروپارس آغاز شده است.

وزیر نفت تاکید کرد: تا پایان دولت تولید اولیه‌ای از این میدان به خشکی آورده خواهد شد.

وی ادامه داد: برنامه ما برای تولید یک‌میلیارد فوت مکعب گاز از این میدان است البته اگر بتوانیم تجهیزات را از خارج از کشور خریداری کنیم.

زنگنه افزود: در دریا مشکل ما فقط این نیست که توربین و کمپرسور بسازیم. کمپرسور را به‌ راحتی می‌توانیم با استفاده از ظرفیت داخل بسازیم اما جنبه‌های دیگر هم دارد که باید همه با هم دیده شود.

وزیر نفت درباره تامین گاز نیروگاه‌ها نیز گفت: طراحی ما برای تامین گاز به این شکل است است که ابتدا باید گاز خانگی، سپس گاز عمومی صنایع کوچک و عمده پتروشیمی‌ها صادرات و در اولویت آخر ما نیروگاه‌ها قرار دارد بنابراین نخستین جایی که زمانی با کاهش گاز مواجه می‌شویم باید قطعی داشته باشیم نیروگاه‌ها هستند چون سوخت دوم دارند.

وی افزود: درحال‌حاضر نیروگاه‌ها ۱۷۰ میلیون واحد معادل مترمکعب یا لیتر سوخت مصرف می‌کنند که ۷۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی و بقیه سوخت مایع است. با توجه به افزایش مصرف گاز به‌خصوص در بخش خانگی از نیروگاه‌ها خواستیم صادرات را نه تنها اضافه نکند بلکه کاهش دهند.

زنگنه درباره افزایش نرخ گازوییل هم اظهارکرد: فعلا درباره افزایش نرخ گازوییل برنامه‌ای به ما اعلام نشده است.

وی درباره احتمال برگزاری جلسه اضطراری کاهش نرخ نفت در طی شیوع ویروس کرونا نیز گفت: بعید است در این خصوص جلسه تشکیل شود فقط طبق روال اسفندماه یک جلسه فوق‌العاده خواهیم داشت.

وزیر نفت درباره پرداخت پول گاز از سوی عراق نیز گفت: این کشور برای گاز دریافتی پولی به ما نمی‌دهد.

وزیر نفت درباره سهمیه بنزین نوروز نیز اظهارکرد: هنوز تصمیمی به وزارت‌نفت ابلاغ نشده است. در دولت و مجلس مباحثی مطرح شده اما هنوز نمی‌دانیم به نتیجه برسند یا خیر.

زنگنه درباره جایگزینی گاز به جای مازوت در نیروگاه‌ها هم یادآورشد: اکنون هرچه گاز تولید می‌کنیم در بخش خانگی مصرف می‌شود. درحال‌حاضر بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب در بخش خانگی مصرف گاز داریم. بیش از ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز به شبکه تزریق می‌شود که بیشترین میزان آن در منازل مصرف می‌شود.

وزیر نفت درباره اینکه آیا افزایش مصرف گاز به صادرات نیز لطمه زده، گفت: ما به دلیل افزایش مصرف گاز مشکلی در صادرات به وجود نیامده اما به دلایل فنی صادرات به عراق کم شده اما در مورد صادرات به ترکیه مشکلی نداریم.