۰ نفر

واگذاری اداره میادین نفتی ونزوئلا به خارجی‌ها

۱۴ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۵۶
کد خبر: 407031
واگذاری اداره میادین نفتی ونزوئلا به خارجی‌ها

شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا که هدف تحریمهای آمریکا قرار دارد، به دلیل عدم وجود نقدینگی و کارکنان لازم، اداره برخی از پروژه‌های نفتی مشترک را به شرکای خارجی خود واگذار کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وزیر نفت سابق ونزوئلا، یک نماینده مخالف دولت و منابع صنعتی اظهار کردند که تولید نفت خام توسط شرکت PDVSA و جوینت ونچرهای این شرکت به حدود یک سوم اوج ۲۰ سال اخیرش کاهش پیدا کرده است. این کاهش شدید از آنجا روی داده که مقامات نظامی بدون تجربه در صنعت نفت، مدیریت شرکت PDVSA را در اواخر سال ۲۰۱۷ به دست گرفتند و واشنگتن در اوایل سال ۲۰۱۹ این شرکت را با هدف براندازی دولت نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا هدف تحریم قرار داد.

دولت مادورو و مخالفانش سال گذشته درباره واگذاری اداره فعالیت جوینت ونچرهای اداره کننده میادین نفتی به شرکای خارجی مذاکره کرده بودند.

این اقدام به دولت مادورو فضای بیشتری برای تنفس می‌دهد و سرمایه گذاریهای جدید در شرکایست PDVSA را تشویق کرده و درآمدهای نفتی را تقویت می‌کند. با این حال پس از اقدام هوگو چاوز، رییس جمهور فقید ونزوئلا که سیاست ملی سازی دارایی‌های نفتی را در پیش گرفته بود، جنجالی خواهد بود.

رافائل رامیرز، وزیر نفت و رییس سابق PDVSA که پس از اختلاف با مادورو در سال ۲۰۱۴ از سمت خود کنار رفت، اظهار کرد: این شرکت پیش از این کنترل جوینت ونچرهای خود را به شرکایش واگذار کرده اما توافقی رسما حاصل نشده است.

رامیرز که مشاور برخی از شرکتهای انرژی بین‌المللی است که اخیرا در ونزوئلا فعالیت داشته‌اند، اظهار کرد: شرکت PDVSA به جایگاه منعقدکننده قراردادها با شرکتهای نفتی تنزل پیدا کرده است و دیگر نفت تولید نمی‌کند و با دیگران برای تولید نفت قرارداد امضا می‌کند.

وی در مصاحبه با رویترز گفت: شرکت روس‌نفت روسیه و CNPC چین از جمله شرکتهایی هستند که با اداره جوینت ونچرها یا تزریق نقدینگی به پروژه‌های نفتی بزرگ، شرکت PDVSA را سرپا نگه داشته‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، مدیران، شرکای تجاری و رهبران اتحادیه کارگران که مایل نبودند نامشان فاش شود، اظهار کردند که شرکای کوچک در برخی از پروژه‌های نفتی شرکت PDVSA مسئولیتهای بیشتری از قبیل فاینانس، تجارت، تامین تجهیزات و صادرات را در سال ۲۰۱۹ برعهده گرفتند.