۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش ریسک ژئوپلتیک با شهادت سردار/ نگاه نفت فقط به تنش‌های نظامی است

۱۴ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۰۲
کد خبر: 406958
افزایش ریسک ژئوپلتیک با شهادت سردار/ نگاه نفت فقط به تنش‌های نظامی است

بازارهای جهانی نفت بی‌حسی خاصی را در قبال ریسک‌های ژئوپلتیک عراق از خود نشان می‌داد ولی در پی ترور و شهادت سردار سلیمانی واکنش مشابه حملات آرامکو را شاهد بودیم.

به گزارش اقتصادآنلاین، در جریان اتفاقات هفته گذشته عراق، سوالی در بین فعالان حوزه انرژی مطرح بود که چرا بازارهای انرژی به تحولات سیاسی و اجتماعی و اعتراضات این کشور به عنوان تولیدکننده نفت در منطقه استراتژیک خاورمیانه واکنش نشان نداده است؟ این درحالی است که اقدام نظامی روز گذشته آمریکا در عراق سبب ورود شوک چهار درصدی به قیمت ها در بازار نفت شد. حال سوال اینجاست که آیا بازار نفت بی‌تفاوت به ریسک‌های سیاسی شده و تنها از منازعات نظامی تاثیر می‌پذیرد؟

حمید صالحی کارشناس حوزه انرژی در پاسخ این سوال به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: خاورمیانه از دیر باز منطقه کلیدی در تامین نفت دنیا و دستخوش تحولات و اتفاقات سیاسی و نظامی متعدد بوده و ریسک های ژئوپلتیک آن برای فعالان بازار تقریبا شناخته شده و بازارهای بین المللی نفت به کوچک‌ترین ریسک های ژئوپلتیک عکس‌العمل نشان می دهند. اما در جریان تحولات اجتماعی و سیاسی اخیر عراق به جهت کم اثر بودن آن بر حوزه تولید و صادرات نفت این کشور کمترین بازخود را تا زمان ترور و شهادت سردار سلیمانی شاهد هستیم.

وی افزود هر اندازه ریسک ژئوپلتیک تولیدکنندگان نفت و انرژی دیر و یا جدی گرفته نشود اثر این تاخیر در تشخیص ریسک مربوط در بازارهای هدف (نفت) شدیدتر خواهد بود و نوسان‌های یکباره و با شیب تند بر قیمت ها تحمیل می شود. همانطور که در اوایل هفته گذشته بازار نفت بی‌توجهی خاصی به تحولات اجتماعی و سیاسی عراق به عنوان یک تولید کننده نفت نشان داد و این ریسک ها را جدی نپنداشت. اما در پی ترور و شهادت فرمانده سپاه قدس و فرماندهان حشدالشعبی در فرودگاه بغداد و افزایش ریسک های امنیتی در منطقه بهای انواع شاخص های نفتی تا نزدیک ۵ درصد آنهم در یک روز رشد کرد، جهشی که در کوتاه مدت صرفا بعد از حمله پهپادی یمنی ها به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی شاهد آن بودیم.

بررسی این بازخوردها نشان از آن دارد که بازار نفت صرفا به منازعات نظامی منطقه به عنوان یک ریسک جدی می‌نگرد و آنچه بازارهای جهانی نفت در سال ۲۰۲۰ با آن مواجه خواهد شد به تصمیمات آتی در منطقه گره خورده و ادامه تنش‌های نظامی می‌تواند نفت را به بالاتر از قیمت های کنونی هدایت کند.

WhatsApp Image 2020-01-04 at 10.00.25 AM