۰ نفر

افزایش تولید سوخت پاک همسو با مقررات جدید

۱۳ دی ۱۳۹۸، ۱۷:۲۹
کد خبر: 406802
افزایش تولید سوخت پاک همسو با مقررات جدید

پالایشگاه‌های نفت جهانی در آماده‌سازی برای استانداردهای جدید سوخت دریایی که از اول ژانویه به اجرا گذاشته شد، واحدهای پالایش خود را ارتقا داده و فعالیت‌هایشان را برای افزایش تولید سوخت‌های حاوی سولفور اندک افزایش دادند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مقررات جدید سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) استفاده از سوخت‌های حاوی بیش از ۰.۵ درصد سولفور را ممنوع می‌کند در حالی که این سوخت‌ها پیش از این حاوی ۳.۵ درصد سولفور بودند. تا پایان دسامبر کشتی‌ها تنها در صورتی می‌توانند از سوخت‌های دارای آلایندگی بیشتر استفاده کنند که به تجهیزات اسکرابر برای پاکسازی آن‌ها مجهز باشند.

صنعت کشتیرانی حدود چهار میلیون بشکه در روز سوخت‌های بانکر دریایی مصرف می‌کنند و تغییر مقررات مشمول حال بیش از ۵۰ هزار کشتی بازرگانی در سراسر جهان شده و بازار جدیدی را برای تولیدکنندگان سوخت می‌گشاید.

چین

تامین کنندگان سوخت دریایی چینی قراردادهای کوتاه مدتی را برای خرید نفت سیاه حاوی سولفور بسیار اندک (VLSFO) از شرکت‌هایی مانند شل، یونی‌پر آلمان و شرکت بازرگانی کالای فری پوینت آمریکا امضا کرده‌اند.

در حالی که پالایشگاه‌های دولتی چین متعهد شده‌اند مجموعا ۱۴ میلیون تن از سوخت را برای سال ۲۰۲۰ تولید کنند که مطابق با مقررات جدید سازمان بین‌المللی دریانوردی باشد، پکن هنوز تخفیف‌های مالیاتی که پالایشگاه‌هایی مانند سینوپک و پتروچاینا را برای افزایش تولید داخلی VLSFO تشویق می‌کند، اعلام نکرده است.

شمال آسیا

شرکت "اس کی کمیکالز" تست مخلوط کردن بیودیزل با سوخت‌های پایه نفت را برای تولید سوخت دریایی دارای سولفور اندک آغاز کرده است.

در "اس کی کمیکالز" که بزرگترین پالایشگاه کره جنوبی است، مهندسان در شتابند تا یک واحد پالایش جدید را زودتر از برنامه راه اندازی کنند.

واحد "اس کی کمیکالز" تامین گازوییل دریایی را از اکتبر آغاز کرده و در حال احداث یک واحد VRDS است که می‌تواند ۴۰ هزار بشکه در روز نفت کوره دارای سولفور اندک (LSFO) تولید کند و در مارس یا آوریل راه اندازی می‌شود. شرکت ژاپنی ایدمیتسو هم تولید LSFO را افزایش داده و همچنین در حال بلندینگ سوخت برای تولید سوخت بانکر منطبق با استانداردهای IMO۲۰۲۰ است.

شرکت هیوندای اویل بانک اعلام کرده که از نوامبر VLSFO خواهد فروخت.

سنگاپور/جنوب شرقی آسیا

آمار دولتی نشان داد فروش سوخت دریایی دارای سولفور اندگ در سنگاپور که هاب سوخت گیری است در نوامبر به رکورد ۲.۰۷۶ میلیون تن صعود کرد که بیش از دو برابر رکورد قبلی بود.

شرکت شل نخستین محموله LSFO خود را در سپتامبر از پالایشگاه یولا بوکام بارگیری کرد و شرکت پالایش سنگاپور نخستین محموله VLSFO خود را در اکتبر عرضه کرد.

شرکت شورون که در شرکت پالایش سنگاپور سهم دارد، اعلام کرده که ظرفیت عرضه گازوییل دریایی و VLSFO در آسیا ممکن است در یک تا دو سال آینده دو برابر شود.

شرکت پرتامینای اندونزی در دسامبر اعلام کرد به زودی نخستین محموله سوخت دریایی خود را از پالایشگاه پلاجو ارسال خواهد کرد.

شرکت ویتول هم یک واحد جدید به ظرفیت ۳۰ هزار بشکه در روز در مالزی احداث می کند تا عرضه LSFO را در ماه مه سال ۲۰۲۰ آغاز کند.

شرکت ایندین اویل هم عرضه سوخت منطبق با استانداردهای IMO را در هند آغاز کرده است.

خاورمیانه و اروپا

در خاورمیانه شرکت یونیپر انرژی دی ام سی سی واحدهایی را اداره می‌کند که سالانه ۳.۶ میلیون تن VLSFO تولید می‌کنند و یک شرکت دیگر درصدد راه اندازی یک پالایشگاه به ظرفیت ۲۵۰ هزار بشکه در روز برای تولید سوخت حاوی سولفور اندک است. شرکت پنینسولا پترولیوم قصد دارد تحویل VLSFO به اروپا و آمریکا را تا پایان سال به ۶۰۰ هزار تن افزایش دهد.

آمریکا

بر اساس گزارش رویترز، اکثر پالایشگاه‌های منطقه گلف کاست آمریکا قادر به پالایش گریدهای نفتی سنگین برای تولید سوختهای منطبق با استانداردهای IMO‌ هستند و امسال هزینه زیادی را برای ارتقای تجهیزاتشان صرف کرده‌اند تا گریدهای سنگین و ارزانتر را پالایش کنند.