۰ نفر

مرکل: قرارداد گازی روسیه-اوکراین ضامن تامین انرژی اتحادیه اروپا است

۱۱ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۵۸
کد خبر: 406345
مرکل: قرارداد گازی روسیه-اوکراین ضامن تامین انرژی اتحادیه اروپا است

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان با استقبال از نهایی شدن قرارداد گازی بین روسیه و اوکراین گفت: این قرارداد تامین انرژی اتحادیه اروپا را تضمین می‌کند.

به گزارش خبرگزاری  اسپوتنیک، مرکل در بیانیه ای گفت: از این که یک و سال نیم مذاکرات انتقال گاز روسیه از طریق اوکراین با موفقیت به نتیجه رسید خوشحال هستم. تداوم انتقال گاز نشانه مثبت و مهمی برای تضمین تامین گاز اروپا است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، شرکت روسی گازپروم و شریک آن شرکت «نفت وگاز  اوکراین» روز دوشنبه ۹ دی (۳۰ دسامبر) قرارداد گازی بین دو کشور را نهایی کردند. در این قرارداد انتقال گاز طبیعی  روسیه از طریق اوکراین برای مدت ۵ سال تضمین می شود.

 این  قرارداد از ۱۱ دی (اول ژانویه) به اجرا در می آید.

آلمان بسیار به روسیه برای واردات گاز طبیعی خود متکی  است. به رغم کاهش صادرات گازی روسیه از سال ۲۰۱۴میلادی، این کشور  بزرگترین تامین کننده گاز اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال  ۲۰۱۹ بوده است. روسیه با وجود تحریم هایی که آمریکا علیه قراردادهای گازی این کشور اعمال کرده است قرار است یک خط لوله جدید گازی زیر دریایی  را نیز تکمیل کند.

روسیه بیش از ۱۸ درصد گاز اروپا را تامین می‌کند.

 توافق جدید گازی بین روسیه و اوکراین  با میانجی‌گری اتحادیه اروپا و آلمان حاصل شد.

پیش از این، تمدید و یا انعقاد قرارداد جدید گازی نیز به دلیل تنش‌های سیاسی بین کی‌یف و مسکو به تعویق افتاده بود. حتی احتمال داده می‌شد که مناقشه گازی سال ۲۰۰۹ تکرار شود. در آن‌ زمان شریان گاز روسیه به اروپا که از خاک اوکراین می‌گذرد به دلیل اختلاف دو کشور بر سر قیمت گاز و ترانزیت آن قطع شد و زمستان را بر اروپائیان دشوار کرد.

آمریکا تلاش می کند مانع از اجرای این پروژه شود، زیرا قصد دارد گاز طبیعی مایع خود را در اختیار اروپا قرار دهد. آلمان به تازگی اعلام کرد که نیازی به تأمین منابع از ایالات متحده ندارد و هشدار داد اگر واشنگتن از برنامه های خود برای مسدود کردن خط لوله صرف نظر نکند، تحریم های تلافی جویانه را اعمال خواهد کرد.